
CPK we Włocławku. CPK Gmina Fabianki. Centralny Port Komunikacyjny ma być największą inwestycją w Polsce od lat. Szeroko zakrojone plany mówią, ze oprócz olbrzymiego lotniska ma powstać sieć dróg ekspresowych i super szybkich linii kolejowych. Tak jak wiele inwestycji również ta budzi szereg kontrowersji oraz sprzeciwów. Inwestycji sprzeciwiają się okoliczni samorządowcy oraz mieszkańcy głównie z Gminy Fabianki.
Centralny Port Komunikacyjny zdaniem rządu ma przynieść wiele korzyści nie tylko Polsce ale również samemu miastu Włocławek a także okolicznym Gminom. Inwestycja ta ma przybliżyć Włocławek i region do samej Warszawy. Przynieść ma ona wiele korzyści gospodarczych i tych poza gospodarczych. Podróż koleją do Warszawy ma trwać około godzinę.
Założenia mówią o budowie ponad 1600 km nowych linii kolejowych na dwunastu szlakach. Ma powstać tzw 11 szprych które połączyć mają najdalsze rejony Polski ze stolicą. Przez Włocławek miałaby przebiegać szprycha nr 1.
Oprócz tego mają zostać wybudowane drogi ekspresowe ułatwiające podróż samochodem do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przez Włocławek i okolice ma przebiegać S10.
Tak jednego jak i drugiego miasto Włocławek ma być beneficjentem. Jest to ogromna szansa dla miasta ale również dla regionu.
Samorządowcy i mieszkańcy mają jednak na sprawę inne spojrzenie
Samorządowcy z Fabianek mówią o tym, iż nikt nie jest zaskoczony, że nasiliły się protesty w całej Polsce związane z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność" do którego mają prowadzić linie kolejowe z całej Polski i dziwi ich fakt, że rządzący są zaskoczeni negatywną reakcją społeczeństwa.
Mieszkańcy nie akceptują również tak krótkiego okresu konsultacji społecznych.
Zdaniem protestujących władze samorządowe, podobnie jak i społeczeństwo z mediów oraz strony internetowej CPK dowiadywało się o konsultacjach powyższego przedsięwzięcia do 10 marca br.
Trudno zaakceptować fakt, że spółka Centralny Port Komunikacyjny odpowiedzialna za realizację tak skomplikowanego projektu, przewiduje na konsultacje społeczne zaledwie kilka tygodni bez spotkań informacyjno-konsultacyjnych w terenie tym bardziej, że narusza on dotychczasowy porządek urbanistyczny i planistyczny. Doskonale rozumiem zaskoczonych i rozgoryczonych mieszkańców zgłaszających się do tut. urzędu i protestujących przeciwko planom budowy szybkiej kolei do lansowanego przez rządzących Centralnego Portu Komunikacyjnego i trasy S10, k0tórzy, jednocząc się w imię wspólnego dobra rozpoczęli również samodzielną akcję informacyjną i protestacyjną z uczestnictwem w spotkaniach poświęconych powyższemu tematowi – mówi Zbigniew Słomski, Wójt Gminy Fabianki
Jakie pozytywne strony widzą mieszkańcy?
Słyszymy od przedstawicieli rządu i CPK, że powinniśmy spojrzeć nie tylko na negatywne strony tej inwestycji, ale także na pozytywne. Tylko proszę mi wskazać jedną pozytywną rzecz z punktu widzenia mieszkańca naszej, czy sąsiednich gmin. Linia przecina obszary zurbanizowane naruszając istniejącą infrastrukturę, tereny zabudowy mieszkalnej, gospodarczej i rolniczej, niszcząc przy tym jej krajobraz, a przede wszystkim dorobek wielopokoleniowy rodzin. Dodam, że na terenie gminy nie jest planowana stacja kolejowa, stąd nie widzę uzasadnienia budowy inwestycji kolejowej na terenie gminy Fabianki. Gmina położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Włocławek posiadającego już infrastrukturę kolejową. Uważam, że należałoby bardziej rozbudować i dostosować już istniejące budowle kolejowe i drogowe do nowych projektowanych założeń bez zbędnego wkraczania w ich realizację i związane z tym wysokie koszty. Należałoby się skupić na budowie nowych połączeń w miejscach linii zlikwidowanych albo na terenach całkowicie odciętych od linii kolejowych. Cynizmem jest, że buduje się kolej przez tereny wielu gmin, a mieszkańcy w rezultacie i tak będą zmuszeni dojechać do najbliższych metropolii jak: Włocławek, Płock lub Toruń, aby skorzystać z szybkiej kolei – tłumaczy Zbigniew Słomski.
Wartość terenów spada i hamuje działalność gospodarczą?
Już dziś zauważamy, że proponowany projekt CPK wpłynął negatywnie na wartość naszych terenów, a także ma hamujący wpływ na rozwój działalności gospodarczej. Obecnie wszyscy zastanawiają się, jakimi nowymi pomysłami i działaniami zostaną zaskoczeni „ jutro” - mówi Wójt Fabianek
Uważam, że realizacja każdego znaczącego projektu szczególnie ważnego dla rozwoju regionu oraz w istotny sposób naruszającego byt mieszkańców powinna być poprzedzona odpowiednimi informacjami i rzetelnymi konsultacjami z samorządami, mieszkańcami i sektorem gospodarczym, których nie należy ignorować. Powinno się wszystkich łączyć w działaniach z budowaniem wzajemnego zaufania, a nie dzielić i doprowadzać do rozłamu, niepokoju i niepotrzebnych emocji, co ma obecnie miejsce – mówi Zbigniew Słomski.
*
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z Włocławka i regionu? Polub nas na Facebooku
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Przeciez to absurd. Zrownac z ziemia obszary gminne gdzie sa zabudowania, szkoly, sklepy aby zaspokoic chore ambicje kilku decydentow ? Ludzie walcza o zwykle autobusy a tu chca ich zabetonowac. I tak dla gmin okolicznych nie bedzie stacji, ludzie beda dalej meczyc sie aby dostrzec do Wloclawka. Lepiej wybudowac sciezki - drogi roweroce zabezpieczone przed samochodami szczegolnie ciezarowymi. Z powodu braku autobusow, ludzie korzystaja nagminnie z rowerow narazajac sie na niebezpieczenstwo bo nasze drogi sa zatloczone. I to ma byc ochrona srodowiska ?