Reklama

Jest absolutorium dla Prezydenta Miasta Włocławek za 2013 rok

nWloclawek.pl
29/06/2014 00:00

15 głosami za, przy 9 głosach przeciw Radni Rady Miasta Włocławek przyjęli 27 czerwca  uchwałę w sprawie absolutorium dla Prezydenta Miasta Włocławek za 2013 rok.

Poniżej publikujemy przedłożone na ostatniej sesji przez Prezydenta Włocławka Andrzeja Pałuckiego sprawozdanie finansowe Gminy Miasta Włocławek, informację z wykonania budżetu za rok 2013 wraz z informacją o mieniu komunalnym.

 

Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

W dniu dzisiejszym przedkładam po raz ostatni w tej kadencji sprawozdanie finansowe Gminy Miasta Włocławek, informację z wykonania budżetu za rok 2013 wraz z informacją o mieniu komunalnym. Uchwalony 27 grudnia 2012 r. Budżet Gminy Miasto Włocławek na 2013 rok był siedmiokrotnie zmieniany uchwałami Wysokiej Rady oraz 25-krotnie podjętymi zarządzeniami.

W wyniku przyjętych zmian budżet został zwiększony o 20 mln zł i na dzień 31 grudnia 2013 r. planowany dochód wynosił 613 mln zł, natomiast wydatki ponad 638 mln zł, planowany zatem deficyt wynosił prawie 25 mln zł.

Zmianie uległ również plan przychodów i rozchodów w wyniku czego zaciągnięty został kredyt w wysokości 24 mln zł, pierwotnie planowany w wysokości 43 mln zł. Po uregulowaniu przypadających na 2013 rok rat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, saldo zadłużenia na dzień 31 grudnia wyniosło 347 mln zł, tj. 57,85 % wypracowanych dochodów , a po wyłączeniu zobowiązań wynikających z realizowanych, a jeszcze nierozliczonych projektów unijnych zgodnie z ustawą o finansach publicznych, zadłużenie wyniosło 31 % dochodów, tj. na poziomie dużo niższym niż określone ustawowo limity (60%).

 

Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

Realizacja planu dochodów nie przebiegała równomiernie we wszystkich działach gospodarki miasta. Ogółem uzyskaliśmy 600 mln zł, tj. 98% planowanych dochodów, w tym 513 mln zł dochodów bieżących oraz ponad 87 mln zł dochodów majątkowych, tj. o prawie 4 mln zł więcej od planowanych. Z tego prawie 67 mln zł uzyskaliśmy w wyniku refundacji poniesionych wydatków na projekty realizowane przy dofinansowaniu środków unijnych.

Dochody ogółem wykonane zostały w 98 % , za tym dochody majątkowe przekroczyły planowane wielkości o prawie 3 mln zł. Większe niż planowane środki unijne otrzymaliśmy z rozliczeń zadań w ramach rewitalizacji śródmieścia oraz Inkubatora i Parku Przemysłowego. Nieco niższe z rozliczenia „drogi krajowej Nr 1”, znacznie niższe dochody uzyskaliśmy ze sprzedaży mienia, znacznie zmalało zainteresowanie nabyciem gruntów niezabudowanych jak również wykupem lokali. Wykonanie planu w tym dziale wynosi 61%.

W ramach dochodów bieżących  planowaliśmy uzyskanie kwoty prawie 530 mln zł, plan wykonaliśmy w 97 %, tj. 513 mln zł, z tego otrzymaliśmy 41 mln na zadania zlecone i rządowe oraz niecałe 30 mln na zadania własne, w tym 27 mln na zadania z zakresu pomocy społecznej.

Najniższe wykonanie dochodów bieżących odnotowaliśmy z tytułu opłaty za korzystanie z cmentarza 47%, tj. o prawie 1 mln zł mniej . Niskie wykonanie odnotowano również w dziale gospodarki komunalnej , zaledwie 57% planowanych dochodów.  Na tak niskie wykonanie rzutowały wpływy z opłat za zagospodarowanie odpadów oraz za korzystanie ze środowiska.

W zakresie gospodarki mieszkaniowej wykonaliśmy 96% planu pomimo uwzględnienia przy planowaniu wskaźnika ściągalności należności,  zadłużenie  co roku wzrasta około 2 mln zł. Dochody pokrywają zaledwie w 59 % koszty utrzymania zasobów komunalnych.

Z tytułu wpływów podatkowych uzyskaliśmy prawie 226 mln zł, tj. 98%  planu, z tego udziałów w podatku dochodowym 104 mln zł, tj. 96 % planowanej wielkości (o 4 mln mniej).

Najniższe wykonanie odnotowaliśmy z tytułu wpływów z karty podatkowej realizowanego przez Urząd Skarbowy, podatek ten z roku na rok traci na znaczeniu, jego wpływy nie przekraczają 200 tys. zł.

Najistotniejszym własnym dochodem podatkowym jest podatek od nieruchomości zrealizowanym w roku ubiegłym w prawie 100 % przynosząc dochód ponad 103 mln zł.

 

Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

Realizując zadania własne  zlecone gminie oraz z zakresu administracji rządowej wydatkowaliśmy 594 mln zł tj. 93 % zaplanowanej kwoty, z tego na wydatki majątkowe 130 mln zł (86% planu) natomiast na wydatki bieżące wykorzystaliśmy  95 % limitu wydatku 464 mln zł, w tym 39 mln zł na zadania rządowe i zlecone

Na transport zbiorowy wydatkowaliśmy 21 mln zł, ponad dwukrotnie więcej niż uzyskany dochód z opłat za przejazdy, ta różnica między wydatkami, a dochodami jest coraz większa (z różnych przyczyn) mimo wysokich kosztów musimy zapewnić funkcjonowanie komunikacji publicznej, więc wszyscy mieszkańcy dokładają do jej utrzymania bez względu na to czy z niej korzystają czy też nie.

Na utrzymanie zasobu mieszkaniowego wydatkowaliśmy  prawie 21 mln zł przy dochodach 13 mln zł.

Na utrzymanie dróg wydatkowaliśmy prawie 15 mln zł, tj. 98% planu, w tym na remonty ponad 10 mln zł, ( w tym na remont ul. Kruszyńskiej i część Al. Kazimierza Wielkiego 5,7 mln zł)pomimo zwiększenia wydatków budżetowych na tę dziedzinę o ponad 4 % wydatków bieżących i 11 % wydatków ogółem  w zakresie poprawy stanu ulic nadal jest wiele do zrobienia.

Na realizację zadań oświaty i edukacji zaangażowaliśmy 36% budżetu, w tym 48% na realizację bieżących zadań własnych. Rośnie liczba placówek publicznych, dla których nie stosuje się Karty Nauczyciela (czyli ponoszą znaczne niższe  koszty utrzymania), a na które jesteśmy zobowiązani łożyć według kosztów utrzymania  1 ucznia w naszych placówkach. Obecnie placówki prowadzone nie przez jst  mają już prawie 10% udział w wydatkach bieżących oświaty i edukacji. Subwencja oświatowa wraz z dotacją celową (przedszkola) pokrywa niecałe 74% tych wydatków. Wykonanie budżetu w tym zakresie wynosi 98%.

Następnym działem absorbującym znaczne środki budżetu jest pomoc społeczna i polityka społeczna, na którą przeznaczyliśmy 23% wydatków bieżących w tym na zadania własne ponad 18% budżetu. W ramach polityki społecznej realizowaliśmy 8 projektów z udziałem środków zewnętrznych o wartości prawie 5 mln zł., część z tych projektów realizowana była w placówkach oświatowych.

 

Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

Na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowaliśmy kwotę 151 mln zł, wykorzystaliśmy kwotę 130 mln zł, tj. 86% planu.

Największe środki zaangażowane zostały na infrastrukturę drogową, prawie 40% wydatków majątkowych z tego na przebudowę drogi krajowej Nr 1 wszystkie etapy zaangażowaliśmy prawie 37 mln zł tj. 30% wydatków.

- Zakończyliśmy przebudowę ul. Kapitulnej i Inowrocławskiej: pozostały do uregulowania wypłaty odszkodowań, trwają postępowania administracyjne.

- Przebudowaliśmy prawie 3 km dróg powiatowych za 1.288 tys. zł

-  prawie 5 km dróg gminnych za 1.130 tys. zł

- Utwardzonych zostało prawie 3 km dróg gruntowych za 1.864 tys. zł

- Wybudowaliśmy 280 m ścieżek rowerowych za kwotę 100 tys. zł

Niestety nie udało się pozyskać środków zewnętrznych na przebudowę wiaduktów w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.

W ramach lokalnego Programu Rewitalizacji w roku ubiegłym realizowaliśmy następujące zadania na kwotę ponad 10 mln zł 

- Rozbudowa Teatru Impresaryjnego – oddanie maj 2014

- Przebudowa budynku przy ul. Żabiej 12 w którym funkcjonuje już Centrum Organizacji Pozarządowych

- Rewitalizacja Starego Miasta element I i II – zadania zakończone

- Zagospodarowanie Włocławskich Bulwarów II etap – zakończono

Kontynuowaliśmy przebudowę obiektów pod Centrum Kultury „Browar B” zadanie oddano w maju b.r.

Poprawia się sukcesywnie baza oświatowa w 2013 r. zrealizowaliśmy

- Docieplenie ścian i dachu oraz elewacji Szkoły Podstawowej Nr 10

- Przebudowany został dach nad północno – wschodnią częścią budynku Szkoły Podstawowej Nr 19

- Wykonaliśmy plac zabaw w Zespole Szkół Nr 8 (Zawiśle)

- Wybudowaliśmy boisko przy Gimnazjum na ul. Staszica oraz LZK i Gimnazjum  Nr 9

- Wybudowaliśmy boisko „Orlik 2012” przy Zespole Szkół Technicznych

- Wymieniliśmy 110 szt. Okien w placówkach oświatowych

- Zmodernizowaliśmy poszycie dachowe w 3 placówkach oświatowych

Rozpoczęliśmy modernizację budynku LMK,  budowę przedszkola Nr 30 oraz przebudowę Przedszkola Nr 25 oraz boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Nr 9.

Ogółem na zadania związane z poprawą infrastruktury oświatowej wykorzystaliśmy 10 % wydatków inwestycyjnych.

Na rozbudowę bazy sportowej wydatkowaliśmy 44,5 mln zł

Budowę Przystani wodnej na Wiśle oddana została w maju b.r.

Rozbudowa obiektów Ośrodka Sportu i Rekreacji zostanie zakończona w II półroczu 2014 r.

Realizacja budżetu przebiegała prawidłowo, zrealizowaliśmy wszystkie zadania nałożone ustawami. Jednocześnie wypracowaliśmy nadwyżkę budżetową w wysokości prawie 7 mln zł, zmniejszyliśmy różnicę stanu zadłużenia o ponad 11 mln zł.

Wobec powyższego wnoszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania wydatków budżetu, informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury, informacji o stanie mienia komunalnego, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdania finansowego za 2013 r.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do