
Informujemy, iż w myśl zapisów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, całkowitej zmianie ulegnie system odbioru odpadów komunalnych. Dotychczas, właściciel nieruchomości miał obowiązek zawrzeć umowę
z prywatnym przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Według nowych przepisów Gmina Kowal przejmie odpowiedzialność za odbiór, transport, zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych. W drodze przetargu zostanie wybrany przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Kowal. Początek funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami w Gminie Kowal, jak i w całej Polsce rozpocznie się od 1 lipca 2013 roku.
W myśl informacji zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska przypominamy również o obowiązku wypowiedzenia starych umów z dotychczasowymi firmami, które odbierały śmieci.
TREŚĆ STANOWISKA MINISTERSTWA ŚRODOWISKA
„Zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391, z późn. zm.) właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której położone są ich nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ponadto właściciele ci nie są zobowiązani do zawarcia umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem posiadającym odpowiednie zezwolenie (taki obowiązek spoczywał na właścicielach nieruchomości przed nowelizacją ustawy). Ustawa nie rozwiązuje, ani nie wygasza dotychczas zawartych umów, ponieważ są one stosunkiem cywilno-prawnym, w który ustawodawca nie powinien nadmiernie ingerować. Każda umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a odbierającym odpady komunalne powinna zawierać zapis o trybie i warunkach jej rozwiązania przez jedną ze stron. Na tej podstawie właściciele nieruchomości będą mogli rozwiązać dotychczasowe umowy na odbieranie odpadów komunalnych.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że właściciel nieruchomości może pozostawić dotychczasową umowę na odbieranie odpadów komunalnych bez rozwiązywania jej, jednakże nie zwalnia go to z obowiązku uiszczania na rzecz gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dlatego też, jeżeli gmina zapewni odbieranie wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, wówczas nieuzasadnionym wydaje się pozostawienie bezrozwiązania dotychczasowej umowy. Jednakże decyzję w tym zakresie powinien podjąć właściciel nieruchomości.
Ustawa obliguje gminę po podjęciu uchwał, stanowiących podstawę nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o obowiązkach właścicieli nieruchomości, wynikających z tychże uchwał, a także o terminie wdrożenia nowego systemu. Kampania ta powinna się odbyć z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby właściciele nieruchomości mieli czas na ewentualne rozwiązanie umów.”
W związku z powyższym, informujemy właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, aby wypowiedzieli dotychczasowe umowy zawarte z przedsiębiorcami zajmującymi się odbiorem odpadów komunalnych ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013 roku.
W tym celu należy sprawdzić termin wypowiedzenia w obecnej umowie i złożyć dotychczasowemu odbiorcy odpadów pisemną rezygnację ze świadczonych usług.
Jeżeli umowa ma długi 3-miesięczny okres wypowiedzenia rezygnację należy złożyć do dnia 31 marca 2013 r.
W najbliższym czasie poinformujemy także Państwa o terminie złożenia przez właścicieli nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz o terminach zaplanowanych spotkań z mieszkańcami, na których pracownicy Urzędu Gminy będą pomagać przy wypełnianiu deklaracji .
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie