
Analizując najchętniej wybierane przez polskich rolników marki ciągników, kombajnów i maszyn, można by dojść do wniosku, że trwa zaciekła rywalizacja między modelami produkcji rodzimej, niemieckiej i amerykańskiej. Zwolennicy każdej z opcji mają swoje argumenty i niejednokrotnie zdarza się, że wszystkie pojazdy i maszyny kupowane przez danego rolnika pochodzą od jednego producenta. Wśród marek, takich jak Ursus, New Holland, Claas, Massey Ferguson, Deutz-Fahr, Case czy John Deere, można jednak zauważyć dość liczną reprezentację włoskich maszyn Landini. Co to za firma, na jakie awarie należy uważać i jak dbać o sprzęt z niebieskim „L” w logo?
Nazwa firmy pochodzi od nazwiska jej założyciela. Giovanni Landini interesował się najpierw maszynami dla producentów wina, później rozszerzył swoją ofertę o maszyny rolnicze. Przez lata przedsiębiorstwo zasłynęło z wielu innowacji i zdobyło międzynarodową renomę.
Dziś Landini jest częścią włoskiego koncernu ARGO. Firma koncentruje się na produkcji ciągników i kombajnów. AGRO ma swoje oddziały na całym świecie i cieszy się powszechną sympatią rolników.
Włoska technologia nie wszystkim kojarzy się z solidnością. Powód tego jest prosty: to obecność w naszej świadomości stereotypów dotyczących różnych narodowości. Cechy przypisywane obywatelom danego kraju, rozciągamy również na pochodzące z niego produkty. Tymczasem nie tylko w stosunku do osób, ale i do maszyn, stereotypy rzadko okazują się prawdziwe. W przypadku marki Landini trudno mówić o poważnych niedociągnięciach. Ciągniki i inne sprzęty odznaczają się trwałością i niezawodnością. Posiadają liczne funkcje ułatwiające przeprowadzanie prac, do których zostały stworzone. Są ponadto intuicyjne w obsłudze i przyjazne dla operatora.
Jak każdy sprzęt, także ciągniki Landini ulegają od czasu do czasu usterkom. Wiele z nich wynika z zużywania się elementów, co jest naturalne w procesie eksploatacji. Na takie awarie dość łatwo jest się przygotować, posiadając zapas tych części do ciągnika Landini, które wymagają wymiany najczęściej. Zdarza się jednak i tak, że na skutek nieprawidłowego użytkowania, zbyt dużego obciążenia czy nawet wady fabrycznej, traktor może odmówić posłuszeństwa. Aby uniknąć tracenia czasu na poszukiwania części zamiennych w lokalnych sklepach, lepiej jest mieć na oku dobrze wyposażony sklep internetowy, utrzymujący wysokie stany magazynowe i zapewniający szybką wysyłkę.
Do najczęstszych awarii ciągników Landini należy zaliczyć te dotyczące sprzęgła i skrzyni biegów. Przeważnie wynikają one z nie dość starannego wykonywania przełożeń albo ich nieodpowiedniego dostosowania do wymogów terenowych. Rzadziej zdarzają się uszkodzenia pompy wody oraz termostatu, które jednak objawiają się trudnymi do przeoczenia symptomami, takimi jak nieprzyjemny zapach, zadymienie czy spadek wydajności maszyny. Od czasu do czasu wymiany będą wymagały najintensywniej pracujące, drobne elementy – łożyska, sworznie, śruby, uszczelki.
Bardzo ważnym elementem dbania o ciągnik Landini (ale też o każdy inny ciągnik) jest jego konserwacja. Powinno się to odbywać na bieżąco, w trakcie codziennego użytkowania, jak i po sezonie. Zakres wymaganych prac jest jednak w każdym przypadku inny.
Jakkolwiek może to być męczące, niezbędne jest oczyszczenie ciągnika po każdym skończonym dniu pracy. Nie chodzi tutaj o wyjątkowo skrupulatne mycie, ale o usunięcie powstałych w ciągu ostatnich kilku czy kilkunastu godzin osadów, póki jeszcze jest to w miarę łatwe. Najważniejsze będzie oczyszczenie ciągnika z błota oraz elementów organicznych. Narażony na ich działanie metal może korodować, a powierzchniowo nawet pleśnieć.
Końcówka sezonu to moment, kiedy na mycie traktora trzeba przeznaczyć nieco więcej czasu. Tym razem musimy być wyjątkowo skrupulatni, docierając do każdej szczeliny, usuwając brud również z trudniej dostępnych powierzchni. To również odpowiedni czas na dokonanie przeglądu wszystkich układów i wymienienie części, które co prawda jeszcze są sprawne, ale już mocno wyeksploatowane. Jeżeli ciągnik nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś, warto pomyśleć także o jego odmalowaniu. To sposób na poprawę strony wizualnej, ale także na ochronę lakieru i metalu. O zasadach malowania ciągników przeczytasz tutaj: https://www.blaut-rol.pl/blog/malowanie-traktora-malowanie-ciagnika-krok-po-kroku-b50.html.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie