
Mieszkańcy Modzerowa i Józefowa na spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami spółki CPK i projektantami przybyli tłumnie, nawet ze względu na ciasnotę niektórzy zajęli miejsce na korytarzu.
W dniu 21 listopada 2022 r. w Szkole w Modzerowie oprócz mieszkańców pojawili się parlamentarzyści i samorządowcy. To było jedno z 26 w kraju spotkań na terenie gmin które mają charakter konsultacyjno - informacyjny w zakresie budowa linii kolejowej CPK.
Jesteśmy po to, aby Państwa wysłuchać uwag, komentarzy. Jeżeli macie Państwo pytania to będziemy na nie odpowiadać. Tyle ile będziecie Państwo potrzebowali czasu to poświęcimy. Do 9 grudnia br. trwa gromadzenie uwag na formularzach konsultacyjnych, które występują w wersji papierowej oraz w wersji internetowej na stronie CPK. Spotkanie jest rejestrowane po to, abyśmy na podstawie takiego nagrania mogli sporządzić notatkę, która będzie potrzebna do dalszych prac w ramach studium techniczno-ekomiczno-środowiskowego. Ta nazwa środowiskowa wskazuje na aspekty techniczne, ekonomiczne, środowiskowe, społeczne. To są 4 główne względy na które badane są prace, w toku warianty przebiegu linii kolejowej. - powiedział prowadzący spotkanie przedstawiając przybyłe osoby na spotkanie z CPK i opracowujące projekt .
Pierwsza część dotyczyła prezentacji dat, które warunkują proces i etapy, które są szczególnie ważne dla mieszkańców, drugi etap prezentacji to zagadnienia związane z nieruchomościami, trzecia część dotyczyła wariantów przebiegu linii kolejowych w ramach CPK. Następnie odpowiadano na pytania i uwagi przybyłych osób na spotkanie.
Na początku w ramach CPK, szybkich prędkości linii kolejowej był 9 wariantów, które zredukowano do 5, które są w toku analiz. Docelowo ta liczba ma być zredukowana do 3 wariantów do decyzji środowiskowej, a następnie jedna do realizacji i lokalizacji linii kolejowej od węzła CPK przez Płock Włocławek.
W spotkaniu uczestniczyły także władze gminy na czele z panią wójt Magdaleną Korpolak-Komorowską, przewodniczącym Zbigniewem Renieckim, radymi między innymi radną okręgu Józefowo Moniką Michalak.
Wójt Magdalena Korpolak -Komorowska zabierając głos powitała zaproszonych gości: posła na Sejm RP Arkadiusza Myrchę, asystenta posła Roberta Kwiatkowskiego, członka zarządu Województwa Kujawsko Pomorskiego Sławomira Kopyścia, przedstawiciela Lasów Państwowych i dyrektora Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego.
Będąc wyrazicielem zgromadzonych mieszkańców Wójt Magdalena Korpolak -Komorowska na wstępie podkreśliła -” Nie mamy co tutaj konsultować” przypominając o obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego dla tych miejscowości, który był opracowany 15 lat temu w celu możliwości ich rozwoju. Włodarz streścił ważne wątki dotyczące zagadnień dotyczących terenu gminy. W przypadku powstania linii szybkiej kolei zdaniem wójt pod każdy z wariantów na terenie Gminy Włocławek zostanie wywłaszczonych od 60 do 120 posesji w Modzerowie i Józefowie, a inwestycję CPK nazwała "hamulcowym" rozwoju gminy.
Wójt poinformowała o inwestycjach jakie były realizowane na tym terenie i zadała wiele pytań:
- czy inwestycja wielomiliardowa spełnia założony cel ?
- co się będzie działo przez 3 lata na nieruchomościach w Modzerowie i Józefowie?. Jeżeli nie zostanie przyjęty żaden wariant, to jaki jest czas na opracowanie kolejnego wariantu?
- czy dysponujecie Państwo opiniami instytucji, które wydawały ocenę?
- czy dysponujecie Państwo ekspertyzami dotyczącymi zbiornika wodnego?, co znajduje się na na dnie Wisły? , czy nie będzie katastrofy ekologicznej która zagrozi zdrowiu i życiu mieszkańców w przypadku naruszenie dna Wisły podczas budowy mostu kolejowego?
- czy dysponujecie ekspertyzami skali hałasu?
- czy rozważano kwestię inwestycji na terenach bezwartościowych, gdzie by nie ingerowano w tereny zurbanizowane, rozwojowe ?
Więcej w materiale VIDEO.
Z sali natomiast padały pytania od mieszkańców:
Wariant niebieski wszystkie budynki w Józefowie kosi chcielibyśmy wiedzieć od Państwa jednoznacznie jakie ten wariant ma korzyści? Dlaczego w ogóle jest on procedowany, bo jeśli chodzi o ilość domów do wyburzenia i bliskość Parku Krajobrazowego, a także to, że wchodzimy w otulinę parku to wydaję się, że on nie ma żadnej zasadności. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi dlaczego ten wariant jest wskazywany? Kiedy pojawił się zjazd z głównej linii do Włocławka?- pyta jedna z mieszkanek Józefowa.
Następna osoba poprosiła o odpowiedz w sprawie, czy zostały udzielene informacje przez Gostynińsko-Włocławski Park Krajobrazowy, ponieważ zdaniem osoby pytającej nikt takich dokumentów nie otrzymał?
Odnosząc się typowo do naszych miejscowości Modzerowo, Józefowo myślę, że nie ma mowy o żadnych wariantach, to są alternatywy i bufory jakby, które można powiedzieć, że odnoszą się do jednego wariantu. Przykład jest taki, że patrząc na mapę, 3 warianty przebiegają przez moją działkę. Nie wiem za którym miałabym się opowiedzieć, bo takiego nie mam. Mało tego nikt z nas nie chce się opowiedzieć, że jest za którymkolwiek z wariantów, bo bezpośrednio dotyczy nieruchomości albo buforu, który będzie obejmowała inwestycja . Myślę, że Państwo się ze mną zgodzą. Konsultacje mają ogromny wpływ na to który wariant zostanie zrealizowany, rozumiem , że podejmujemy coś w 4 aspektach środowiskowym, technicznym, ekonomicznym i społecznym. To poproszę w procentach przedstawić, ile procent obejmują nasze konsultacje. To głosy będą decydować o tym, żeby któryś z wariantów został wybrany?. Wiemy o tym, że jeżeli chodzi o wywłaszczenia będą organizowane wsparcia do osób niepełnosprawnych. Że przy programie dobrowolnych nabyć takie wsparcie z Państwa strony będzie. Cały czas opieraliśmy się na Porcie lotniczym , czy dla KDP też są przewidziane takie możliwości? - to wypowiedz kolejnej osoby z Józefowa.
Do decyzji środowiskowej wejdą 3 warianty i dopiero będą badania. Zakładamy , że odpadną warianty za tamą i zostaną warianty w naszej gminie. Czy warianty, które będą przebiegały przez zalew włocławski i na tym etapie okaże się, że realizacja ze względów środowiskowych jest niemożliwa, bo dno Wisły jest na tyle niebezpieczne że doprowadzimy do katastrofy ekologicznej, aczkolwiek w tym kraju jest to na poważnie brane, przykład Odry mieliśmy. Proszę pamiętać, że mam ograniczone zaufanie do Państwa. Zostają 3 warianty realizacja każdego jest niemożliwa i co wtedy? Będą następne konsultacje?, co się dzieje w tym momencie? - pyta mieszkanka z sali.
Pani z Modzerowa zapytała: Gdzie jest pan Horała, który zatrudnia panów, potem wygrywacie przetarg i trwa to 3 lata i Pan Horała wydaje 30 mln naszych podatków i to mnie szlak trafia, bo my biedni ludzie mamy jakieś pomysły,mrzonki akceptować. Nie jesteśmy „za”. Jesteśmy przeciwni tej inwestycji. Nie ma podstaw żadnych wynikających z Państwa wypowiedzi, a jesteście dla nas autorytetami. Ośmieszyliście się nie będąc pewnym co jest na dnie Wisły, nie jesteście pewni który wariant jest lepszy, a który gorszy. Powinniście nam powiedzieć: ludzie ten wariant jest lepszy, będzie most przerzucony przez Zalew, nie ruszymy dna. Nie macie żadnych badań, brak nowoczesności i kreatywności w Waszym działaniu . To jest moja obserwacja, a żyje 73 lata.
Poproszony do wypowiedzi poseł PO z Torunia Arkadiusz Myrcha przez byłą radną w temacie, czy Sejm jest zainteresowany inwestycją i czy są pieniądze na tę inwestycję? powiedział, że nie zamierzał zabierać głosu, ponieważ jego zdaniem mieszkańcy wspaniale przygotowali się do tego spotkania i postanowił wysłuchać krytycznych uwag i z tym bagażem wrócić do Sejmu, ale skoro został poproszony o wypowiedż, to skomentował: „prezentowana jest inwestycja, przy której jest tak wiele znaków zapytania".
To, co się dzieje w sprawie CPK, powiem szczerze przechodzi ludzkie pojęcie. My dzisiaj nie wiemy nawet, jaki jest stan prawny.(...) Inwestycja była planowana na 2026 rok, teraz jest planowana na 2030 następnie na 2040, a i tak już do nas dochodzą sygnały, że nie wiadomo, jaki jaki będzie los. Czy będą środki, bo się zbliża potężny kryzys, bo szuka się cięć, oszczędności. Nie wiadomo jaki będzie los inwestycji która ma generować miliardy zł, inwestycji, która dziś zakłada, żeby pod budowę samego lotniska unicestwić 9 gmin, łącznie ponad 20 - mówił parlamentarzysta.
Sławomir Kopyść członek zarządu Województwa zaznaczył, że ważną kwestią jest wypowiadanie się mieszkańców na temat tej inwestycji.
Moim celem jest przekazanie informacji Sejmikowi i wypracowanie odpowiedniego stanowiska. To musi być stanowisko, które bierze pod uwagę straty dla środowiska naturalnego, przecież to co jest tutaj na dnie zbiornika włocławskiego naprawdę stanowi zagrożenie. To nie są żarty . My robimy od wielu lat akcję promocyjną dla projektu tamy w Siarzewie, ale jaka jest różnica, tama w Siarzewie ma poparcie lokalnej ludności. To mieszkańcy chcą by powstała, a tutaj mieszkańcy tego nie chcą i w tym kierunku będę prosił radnych województwa, aby zajęli odpowiednie stanowisko i wypracowali zarówno na komisji infrastruktury i rozwoju , ale także na komisji środowiska odpowiednie dokumenty. Musimy obronić mieszkańców Gminy Włocławek przed tym projektem – skomentował Sławomir Kopyść.
Po dwóch godzinach zgromadzonym towarzyszyły emocje, padały słowa: "to są ludzkie dramaty", "nie chcemy inwestycji"," po co przyjechaliście, odebrać nam dorobek naszego życia, naszej pracy, przecież tak nie można", "nie liczycie się z naszymi emocjami" itd.
Mieszkańcy zadawali pytania także dotyczące wywłaszczenia, kosztu inwestycji i czy jest żródło finansowania, co się stanie z inwestycją gdy nie będzie środków na jej sfinansowanie, jaka jest kwota graniczna dla opłacalmnosci tej inwestycji.
Mieszkańcy zgodnie i gremialnie informowali, że powinna linia kolejowa być poprowadzona tam gdzie nie ma jakiejkolwiek ingerencji w środowisko i aby minimalizować kolizję z zabudową mieszkaniową i z jakimikolwiek problematycznymi miejscami.
Spotkanie rozpoczęło się o godz 17:00, a zakończyło się około godz.22:00 .
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie