Reklama

Nie dla S10 – Mieszkańcy Włocławka protestują przed ratuszem

nWloclawek.pl
27/11/2024 15:48

We Włocławku trwa pikieta przeciwko przebiegowi trasy S10 przez Włocławek. Mieszkańcy wyrażają swoje zdanie dziś przed Urzędem Miasta.

W środę, 27 listopada 2024 roku, o godzinie 15:30, przed Urzędem Miasta Włocławek odbywa się pikieta przeciwko planowanemu przebiegowi trasy S10 przez miasto. Organizatorzy wydarzenia podkreślają, że decyzje dotyczące tej kluczowej inwestycji drogowej są podejmowane bez wystarczającego uwzględnienia głosu mieszkańców, co wywołuje ich niezadowolenie.

Mieszkańcy chcą być wysłuchani

Planowana trasa S10 budzi kontrowersje, ponieważ jej przebieg w znaczący sposób wpłynie na układ komunikacyjny miasta, a także na jakość życia lokalnej społeczności. Zdaniem organizatorów protestu, konsultacje społeczne w tej sprawie były niewystarczające, a opinie mieszkańców nie znalazły odpowiedniego odzwierciedlenia w ostatecznych decyzjach. Pikieta jest okazją do wyrażenia sprzeciwu wobec ignorowania głosu społeczności lokalnej i pokazania solidarności w tej sprawie.

Zbiórka przed Urzędem Miasta

Protest rozpoczął się o godzinie 15:30 przed budynkiem Urzędu Miasta. Organizatorzy apelują do mieszkańców Włocławka, aby licznie przyłączyli się do akcji. – „To moment, w którym możemy wspólnie zawalczyć o przyszłość naszego miasta. Jeśli teraz nie pokażemy, jak ważny jest dla nas ten temat, możemy stracić szansę na realny wpływ na kształt tej inwestycji. Sprzeciwiamy się budowie drogi S10 w wariancie W2-4 i  W3, które to powinny być wyeliminowane  na początku procesu inwestycyjnego.” – mówią przedstawiciele inicjatywy.

Wspólny głos społeczności

Pikieta ma na celu zwrócenie uwagi nie tylko władz lokalnych, ale także krajowych, na wagę konsultacji społecznych i odpowiedzialnego planowania infrastruktury drogowej. Organizatorzy liczą na szerokie poparcie i podkreślają, że protest jest pokojowy, a jego głównym celem jest dialog i szukanie rozwiązań, które będą akceptowalne zarówno dla mieszkańców, jak i inwestorów.

Włocławianie, którym leży na sercu rozwój miasta i jakość życia w nim, są zachęcani do udziału. To szansa, by wspólnie wyrazić swoje stanowisko i pokazać, że głos społeczności lokalnej ma znaczenie.

Pełne stanowisko organizatorów w tej sprawie poniżej.

Włocławek, 25 listopada  2024 r.

          My mieszkańcy Włocławka narażeni na  życie w sąsiedztwie planowanej budowy drogi S10, wariant 2 i 4 zwracamy się z prośbą o przedstawienie  naszego stanowiska  w tej sprawie na łamach Państwa stron internetowych.

           Na wstępie  chcielibyśmy wyjaśnić, że  wprowadzenie nowego  wariantu  oznaczonego jako W4 = W2,  nic nie zmienia  w przebiegu trasy S10 w granicach miasta Włocławka.

          Niestety  w walce o  budowę drogi zgodną z obowiązującymi standardami i  Programami rządowymi, wojewódzkimi, miejskimi zostaliśmy  sami. Zwracaliśmy się do wszystkich Radnych Rady Miasta, Prezydenta Miasta z prośbami o rozważenie naszych argumentów  przy wyborze właściwego dla miasta wariantu trasy S10  , niestety  nikt z lokalnych polityków  nie podjął  dyskusji w tak ważnym dla miasta temacie.

          Chcielibyśmy przedstawić nasze argumenty,  ponieważ błędy popełnione przy projektowaniu drogi nie da się już nigdy naprawić.

            Planowane warianty drogi S10 w wariancie  W2 (aktualnie W4) i W3, mają przebiegać przez tereny mieszkaniowe, zurbanizowane, podlegające ochronie akustycznej.  

         Wprowadzenie do naszego miasta ruchu tranzytowego, przez tereny zabudowy mieszkaniowej istniejącej i  przeznaczonej pod zabudowę jednorodzinną, likwidacja  dwóch Rodzinnych Ogrodów Działkowych,  jest sprzeczne z  istotą i celem  budowy autostrad i dróg  ekspresowych.

          Jeżeli więc droga S10 musi przebiegać przez nasze miasto to jej trasa przebiegu powinna być jak najdalej  od terenów zamieszkiwanych przez ludzi i to zapewnia  wariant W1 (przed Anwilem), który znajduje się w odległości tylko, ok. 2 km od Wariantu W2 i jest wariantem najmniej konfliktowym.

        Jak  wynika z informacji otrzymanej od GDDKiA w Bydgoszczy, po pierwszej turze spotkań informacyjnych z mieszkańcami, wpłynęło 701 ankiet dotyczących miasta Włocławek.

       Za realizacją  wariantu W1 było 97 % głosów, za  W2  3% głosów, W3  1% głosów.  Przeciw W1 2% głosów, W2 94% głosów, W3 96 % głosów.

       Z tych danych jasno wynika, że najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie wariantu W1  z terenu miasta Włocławka z wariantem W4 z terenu  gminy Fabianki. 

       Niestety nie wzięto pod uwagę  zdania mieszkańców i  połączono wariant W2 na terenie miasta z wariantem W4 z terenu gminy Fabianki.

       Jeżeli więc droga S10 musi przebiegać przez nasze miasto to jej trasa przebiegu powinna być jak najdalej  od terenów zamieszkiwanych przez ludzi i to zapewnia  wariant W1, który jest najbardziej zgodny z obowiązującymi standardami i  Programami. We wszystkich programach, strategiach dotyczących dróg i transportu  pisze się o wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miast, z terenów zurbanizowanych,  o obniżeniu negatywnego oddziaływania na hałas, powietrze oraz zdrowie i jakość życia,  a rzeczywistość, jak w przypadku  Włocławka, ma  wyglądać zupełnie inaczej.

 Jak powinien wyglądać przebieg tego typu tras , stanowią poniższe akty prawne, a na pierwszym miejscu należy wymienić:

  1. Przyjęty przez Radę Ministrów Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych  do 2030 z perspektywą  do 2033 roku ( uchwała nr 253/2022 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2022 r.), w którym już na wstępnie wskazano, cyt. „ Jednym z priorytetów inwestycyjnych polityki rządowej w zakresie budowy infrastruktury drogowej jest dalsza rozbudowa sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic miast w ciągach dróg krajowych. Działania te dążą do odciążenia obszarów zabudowanych od ruchu tranzytowego, zwłaszcza ciężkiego, redukcji wąskich gardeł oraz zmniejszenia ekspozycji mieszkańców na zanieczyszczenia i hałas pochodzący z transportu drogowego”.

  2. Przyjęta uchwałą nr 105/2009 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030 ( M.P. z 2019 r., poz. 1054)., w której jednym z pięciu kierunków interwencji jest ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko. W  analizie SWOT w słabych stronach infrastruktury drogowej wskazano właśnie ruch tranzytowy przebiegający przez obszary zurbanizowane.  Natomiast  w  Prognozie oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu wskazano, że w przypadku inwestycji liniowych (np. drogowych, kolejowych), potencjalne oddziaływania negatywne na ludzi, można ograniczyć poprzez wybór lokalizacji,  która nie  będzie przebiegać w  bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych. 

  3. Program Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, dotyczący ochrony przed hałasem,  którego celem jest zarządzanie i kontrola hałasu w celu ochrony ludzi i środowiska przed negatywnymi skutkami uciążliwych dźwięków. Jako główny kierunek w Programie wskazano wyprowadzanie z centrów miast i z terenów zabudowy mieszkaniowej ruchu tranzytowego i transportu ciężkiego. Przyjęty w 2024 r. przez Radę Miasta Włocławka Program Ochrony Środowiska  dla miasta  Włocławka,  w którym do głównych problemów  na terenie miasta zaliczone zostały zagrożenia hałasem, związane z przebiegiem dróg krajowych.

  4.  Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w decyzji z dnia 04.06.2021 r.znak:DOOŚ-WDŚZIL.420.8.2020.mk.49 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń  stwierdził, iż: „Jednym z celów budowy dróg ekspresowych i autostrad jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i osiedli ludzkich. Ma to na celu usprawnienie dalekobieżnego przejazdu pojazdów (przewóz osób i towarów), a także odciążenie lokalnej społeczności od zagrożeń (wypadki drogowe) i uciążliwości spowodowanych sąsiedztwem inwestycji drogowej (zanieczyszczenia powietrza, hałas, wibracje)”.  

       Ponadto należy podkreślić, że na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad  w Bydgoszczy, wskazane zostały  korzyści  jakie wiążą się  z budową dróg ekspresowych.  Jedną z  nich jest właśnie przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane.  

        Planowanie budowy drogi ekspresowej w mieście przez tereny  mieszkaniowe podlegające prawnej ochronie akustycznej  jest   szkodliwe, bezzasadne i bezprawne, zwłaszcza gdy istnieje możliwość realizacji Wariantu  1 znacznie mniej konfliktowego i najmniej  ingerującego w życie mieszkańców.     

         Obecne standardy UE nie przewidują budowy tras o dużym natężeniu ruchu w tak małej odległości od budynków mieszkalnych, a droga S10 winna spełnić funkcję obwodnicy miasta, wyprowadzającej transport (zwłaszcza ciężki), poza obszary z zabudową mieszkaniową.

         Natomiast GDDKiA w Bydgoszczy zaplanowała przebieg drogi S10 w naszym mieście w  3 wariantach, z których  warianty W2 i W3 są  całkowitym zaprzeczeniem idei budowy dróg ekspresowych i autostrad oraz niezgodne z dokumentami strategicznymi i prawem miejscowym.

I. Wariant W3

         Wariant W3 - przebiega przez tereny osiedli mieszkaniowych jednorodzinnych po obu stronach Wisły, przez Rodzinne Ogrody Działkowe.  Jednak nie powinien być  brany w pod uwagę przede wszystkim dlatego, że będzie kolidował  z obowiązującymi przepisami prawa,  bo został zaplanowany  na terenie  ochrony pośredniej  ujęcia wody „Zazamcze”, zaopatrującego w wodę kilkadziesiąt  tysięcy mieszkańców.  

         W związku z tym,  wariant W3  nie powinien być poddawany analizie wielokryterialnej ponieważ jego lokalizacja już w początkowym etapie planowania  powinna być wyeliminowana. 

II. Wariant   W2-4

       Zaproponowany aktualnie przez GDDKiA w Bydgoszczy  nowy wariant W 4 trasy S10, tak naprawdę w mieście Włocławku pokrywa się z Wariantem 2 i nic nie zmienia w przebiegu przez miasto Włocławek.  

Wariant W2 teraz nazywany W4, któremu stanowczo się sprzeciwiamy, najbardziej ingeruje w  zagospodarowanie przestrzenne naszego miasta i jest niedopuszczalny z poniższych powodów:

  1.   ma być realizowany  na terenach Rodzinnych Ogrodów Działkowych „Tajemniczy Ogród” i ”Zofijka”, w bezpośrednim sąsiedztwie naszej ulicy (Rózinowskiej), na której  znajduje się osiedle domów  jednorodzinnych,  ROD „Azoty 1 i osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Korabnickiej,

  2.  szerokość projektowanej drogi wynosić ma  80 m i jest równa szerokości ROD „Tajemniczy  co oznacza, że droga S10 będzie bezpośrednio graniczyć z jednej strony z osiedlem domów jednorodzinnych przy ul. Rózinowskiej, a z drugiej strony z działkami przeznaczonymi pod zabudowę jednorodzinną,  dla których Prezydent Miasta Włocławek wydał kilka decyzji o warunkach zabudowy,                na budowę  domów jednorodzinnych. W zasięgu  oddziaływania hałasem znajdzie  się również ROD „Azoty 1”, osiedle przy ul. Korabnickiej i część  Osiedla  „Zazamcze”,

  3.  wariant W2  przewiduje,  na wysokości naszej ulicy, budowę skrzyżowania  drogi S10  z drogą krajową DK91 wraz z węzłem drogowym  projektowanym na wysokości  4 m,  a także przeznaczenie naszej  ulicy na drogę techniczną dla potrzeb S10, 

  4.  wariant W2 spowoduje również, jak już wspomniano, likwidację ogrodów działkowych (w tym ROD „Zofijka”,  po  drugiej stronie Wisły) i  podobnie, jak w przypadku naszej ulicy, osiedle domów jednorodzinnych na Zawiślu  znajdzie się w bezpośredniej bliskości i oddziaływaniu drogi S 10  – głównie  za sprawą hałasu, wibracji i zanieczyszczeń powietrza,

  5. wariant W2 ma być realizowany na terenach, które zgodnie  z zapisami  „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Włocławka”, stanowią obszary mieszkalnictwa  z dominującym budownictwem jednorodzinnym (MN) po obu stronach Wisły. 

  6. z uwagi na charakter mieszkaniowy terenu, Wariant W 2 oznaczony jest na Strategicznej mapie hałasu dla miasta Włocławka jako teren podlegający prawnej ochronie akustycznej (na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska),   

  7.  z opracowanej  w 2023 r.  Strategicznej  mapy hałasu dla miasta Włocławka  wynika, że istniejąca  droga krajowa  DK91 (ul. Toruńska)  już powoduje występowanie na ul. Rózinowskiej  przekroczeń  hałasu od 10  do 15 dB   w ciągu dnia i nocy.  Droga S10 spotęguje  jeszcze te przekroczenia. 

        Nieruchomości na ulicy Rózinowskiej graniczyć będą bezpośrednio z  planowaną drogą S10, a budynki mieszkalne  będą znajdować  się w odległości od 20 m  do 50 m od wyznaczonej trasy przebiegu w wariancie W2.

          Propozycje wykonania ekranów akustycznych na granicy  działek spowoduje, że zostaniemy zakleszczeni w hałasie pochodzącym z drogi krajowej DK91 (który jest już przekroczony o ponad 10 dB),  z węzłów drogowych i samej drogi ekspresowej  S10.   Nie jest możliwe  utrzymanie norm hałasu i poziomu drgań i infradźwięków poprzez ekrany akustyczne, w tak małej odległości od źródeł hałasu. Poza tym ekrany akustyczne  ograniczą i utrudnią naturalną cyrkulację powietrza. 

III. Wariant  W1. 

         Jedynym akceptowalnym  wariantem może być wariant  W1, który znajduje się  w odległości tylko, ok. 2 km od Wariantu W2 i jest wariantem najmniej konfliktowym,  pomimo że przebiegać będzie w granicach miasta. Wariant ten przebiegać będzie przez tereny  przemysłowo-usługowe o najmniejszej intensywności zabudowy mieszkaniowej, będzie  więc  najmniej ingerujący w życie mieszkańców.  Natomiast ułatwi transport  do  znajdujących się na tym terenie  firm i zakładów min. ANWIL S.A . oraz Włocławskiej Strefy Przemysłowej. 

         Reasumując, ze względu na ww. argumenty, sprzeciwiamy się budowie drogi S10 w wariancie W2-4 i  W3, które to powinny być wyeliminowane  na początku procesu inwestycyjnego.  

Aktualizacja: 27/11/2024 17:41
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Grzegorz - niezalogowany 2024-11-27 20:14:18

    Argumenty mieszkańców Włocławka są absolutnie logiczne i podparte argumentami prawnymi. Aż dziw, że radni i Prezydent miasta zachowują się irracjonalnie i nie potępiają wprowadzenia tak potężnych uciążliwości do miasta. Zachodnie wiatry przeważające w Polsce wprowadzą oprócz potężnych zapachów i chemii z Anwilu jeszcze spaliny i hałas 40 tysięcy samochodów. Zagrożona jest nie tylko ulica Toruńska ale całe miasto. I to przy biernym zachowaniu Samorządowców. Oni sobie wydumali, że to będzie dodatkowy most dla miasta, dla ruchu lokalnego, rowerów i pieszych uzyskany przez nich bezkosztowo z pieniędzy państwowych, tak przy okazji. Nic bardziej mylnego. Te dwa ciągi komunikacyjne musza być rozdzielone i do trwale. Nie będzie wjazdu z Toruńskiej na most, przejdzie nad ta ulicą tranzytem, górą, rozsiewając uciążliwości jeszcze wydajniej. Opamiętajcie się Panowie Samorządowcy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-11-28 09:35:14

    I wyszło dosyć śmiesznie, a wręcz żenująco, bo seniorzy potrafią głośno krzyczeć, gwizdać, nawet lamentować, ale nie chcą słuchać ze zrozumieniem, ani tym bardziej siąść do stołu i zaproponować lepszego wariantu. Dostali mikrofon, to opowiadali o bunkrach, o swoich wnukach w Warszawie, o potrzebie remontu dróg miejskich, a trochę też zajechało szantażem - ma być jak my chcemy i nic nas więcej nie obchodzi, bo moja altanka ogrodowa jest ważniejsza, niż czyjeś domy. I jak tu wypracować najlepsze rozwiązanie?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do