
We Włocławku powstaje Centrum Dystrybucji Wodoru (HUB). Będzie on zlokalizowany na ul. Toruńskiej tuż przy zakładzie produkcyjnym ANWIL.
Rozwój produkcji nisko- i zeroemisyjnego wodoru jakości automotive i jego infrastruktury dystrybucyjnej jest ważną linią działań związanych z dekarbonizacją transportu. Strategia wodorowa Grupy ORLEN, na której realizację koncern przeznaczymy 7,4 mld zł, przewiduje osiągnięcie do 2030 r. możliwość produkcji wodoru odnawialnego na poziomie 130 tys. ton rocznie, z czego część będzie oferowana jako alternatywne paliwo transportowe.
Zakładamy, że wodór znajdzie zastosowanie przede wszystkim w długodystansowym transporcie ciężkim oraz jako paliwo do zasilania autobusów komunikacji miejskiej oraz pojazdów osobowych. Innym istotnym elementem działań koncernu na rzecz rozwoju transportu wodorowego jest projekt „Hydrogen Eagle”. Jego celem jest budowa korytarzy transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód, umożliwiających swobodny transport kołowy i kolejowy z wykorzystaniem paliwa wodorowego (Polska względu na swoje położenie odgrywa w tym przedsięwzięciu kluczową rolę) - informuje PKN ORLEN S.A.
We Włocławku, gdzie Koncern będzie produkował wodór odnawialny, powstaje Centrum Dystrybucji Wodoru (HUB) o zdolności produkcyjnej: w pierwszej fazie 170 kg/h, a docelowo 510 kg/h. HUB będzie zlokalizowany na ul. Toruńskiej tuż przy zakładzie produkcyjnym ANWIL. Obecnie trwają prace budowlane i dostawy pierwszych elementów technologicznych, zarówno związanych z częścią dystrybucyjną, jak też układem doczyszczania i sprężania wodoru. Inwestycja powinna zakończyć się w IV kwartale tego roku.
Po odbiorach i testach chcemy rozpocząć sprzedaż wodoru do klientów Koncernu, między innymi do poznańskiego przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które będzie użytkowało 25 autobusów wodorowych. Paliwo wodorowe będzie oferowane w Poznaniu na ogólnodostępnej stacji tankowania - informuje PKN ORLEN S.A.
Przykładem działań Grupy ORLEN na rzecz rozwoju infrastruktury dystrybucyjnej wodoru, jest tegoroczne otwarcia stacji tankowania tego paliwa w Czechach, a także planowane na trzeci kwartał 2023 uruchomienie ogólnodostępnych stacji tankowania wodorem w Poznaniu i Katowicach (najpierw wodór będzie dostarczany do Poznania z Trzebini, a od IV kw. z Włocławka). W przeciągu kolejnych dwóch lat Koncern będzie uruchamiał sukcesywnie kolejne stacje wodorowe m.in. w Pile, Wałbrzychu, Warszawie, Gorzowie Wielkopolskim, Włocławku. Warto zaznaczyć, że PKN ORLEN od 2022 roku dostarcza wodór do mobilnej stacji tankowania w Krakowie, z której korzystają autobusy miejskie. Wodór jest wytwarzany w HUBie w Trzebini, gdzie produkuje się ok. 45 kg tego paliwa na godzinę.
Do 2030 roku PKN ORLEN zakłada budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Zaopatrzenie stacji w wodór będzie możliwe dzięki budowie sieci HUBów wodorowych. Do końca dekady Grupa ORLEN planuje uruchomić w sumie 10 HUBów produkcji wodoru nisko- i zeroemisyjnego, które pozwolą na zaopatrzenie kluczowych rynków zbytu w Europie Centralnej.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie