
Uczniowie grupy matematyczno-informatycznej, uczestniczący w projekcie „Tajemnice Panów R.” w ramach programu „Uczę się z ANWILEM” – Fundacji ANWIL dla Włocławka przygotowali i poprowadzili zajęcia z szyfrowania dla kolegów Szkoły Podstawowej w Smólniku w klasie V i w klasie IV. Na zajęciach, które odbyły się w klasie IV szkoła gościła Małgorzatę Kosińską – Prezesa Zarządu Fundacji „ANWIL dla Włocławka”, która obserwowała nie tylko zajęcia, lecz również zapoznała się z dotychczasowymi efektami działań uczniów.
Prowadzący zajęcia uczniowie grupy projektowej wyjaśnili młodszym kolegom, na czym polega szyfrowanie, zapoznali z historią polskich kryptologów Mariana Rejewskiego (jednego z tajemniczych panów R.), Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego. Zachęcili do przeczytania opracowanego przez grupę matematyczno-informtyczną komiksu o polskich kryptologach, który będzie dostępny w bibliotece szkolnej. Następnie zaprosili do wykonania zadań, polegających na szyfrowaniu lub deszyfracji informacji z wykorzystaniem różnych metod, np. szyfrów anagramowych, szyfrów z siatką, szyfrów postawieniowych (szyfru Cezara). Zadania, jakie zaproponowano uczniom, wymagały logicznego myślenia, spostrzegawczości i uwagi. Rozwijały kompetencje matematyczne i naukowe. Młodsi koledzy z zainteresowaniem i zapałem uczestniczyli w zajęciach. Zwieńczeniem nietypowej lekcji matematyki był konkurs na odszyfrowanie liczb z wykorzystaniem szyfru podstawieniowego. Zwycięska grupa otrzymała nagrody w postaci gier logicznych, ufundowane w ramach grantu z Fundacji „ANWIL dla Włocławka”.
Jolanta Wieczorek-Wilińska ma nadzieję, że ta nietypowa lekcja matematyki na długo zapadnie młodszym kolegom w pamięci i zachęci do udziału w odbywającym się w szkole Konkursie Młodego Kryptologa oraz do rozwiązywania różnorodnych zadań logicznych.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie