
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku zorganizowało konferencję "Wielokulturowość w edukacji" w dniu 24 października 2019 r. w Zakładzie Aktywności Zawodowej we Włocławku. Szczegółowy program prelekcji i warsztatów dotyczył kształtowania postaw i kompetencji społecznych oraz obywatelskich w zakresie wielokulturowości.
Dzisiaj jest święto wielokulturowości, to jest nowe pojęcie znane jest od wieków. Cała Europa jest wielokulturowa, tylko w różnych krajach inaczej to wygląda w zależności od położenia geograficznego. Zwróciliśmy uwagę na wielokulturowość w edukacji, ponieważ ludzie migrowali, migrują i migrować będą, w związku z tym muszą mieć warunki do życia stworzone w każdym kraju, więc jesteśmy otwarci, aby przedstawić przybyłym uczestnikom problemy związane z wielokulturowością.- mówiła przed konferencją dyrektor KPCEN Grażyna Troszyńska.
O wielokulturowości podczas konferencji mówił Tomasz Wąsik kierownik Działu Historycznego Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Jak zaznaczyła dyrektor Troszyńska przedstawi kulturowość Włocławka w przestrzeni historycznej jak to było. Według niej przecież najstarsi mieszkańcy pamiętają jak całkiem niedawno stała we Włocławku cerkiew prawosławna, była synagoga, jest dużo kościołów katolickich. Jest także kościół protestancki. Zatem zdaniem dyrektor wielokulturowość towarzyszy Włocławkowi od bardzo dawana. Wszystkie te nacje zawsze żyły w zgodzie podkreślała dyrektor Grażyna Troszyńska.
Temat jest bardzo rozległy skupię się przede wszystkim na 3 mniejszościach narodowych, które we Włocławku niegdyś istniały i nadawały w dużym stopniu rytm, koloryt naszemu miastu. Mam na myśli oczywiście mniejszość żydowską, mniejszość niemiecką, i mniejszość rosyjską. Każda z nich charakteryzowała się konkretnymi cechami, niestety my w większości nie pamiętamy, bo ich po prostu nie ma wśród nas , ale warto to przypominać, warto pokazać, że miasto było kolorowe, wielokulturowe, że obok Polaków żyły inne narodowości. Taki był kiedyś Włocławek- powiedział Kierownik Tomasz Wąsik
Kolejnym tematem było zagadnienie Anny Szajerskiej anglistki „Rozwój kompetencji w środowisku wielokulturowym na przykładzie Erasmusa”. Autorka już zakończyła trzeci projekt.
Chcę powiedzieć o tym jak można sobie poradzić z wielokulturowością w edukacji na przykładzie doświadczeń z wyniesionych w pracy w projektach międzynarodowych. Ostatni projekt realizowany w ZST to „Wszyscy uczymy się w szkole” i w tym projekcie podejmowaliśmy problem wielokulturowości. Wypracowywaliśmy innowacyjne metody pracy z uczniami . Stworzyliśmy sferę uczenia się uczniów i nauczycieli. Pokazywaliśmy jak budować relacje, jak pomagać uczniom z doświadczeniem migracyjnym uczyć się i jak zrobić z tej nauki przyjemność, kiedy jest się w zupełnie nowym środowisku.- podkreślała Anna Szajerska anglistka w ZST w Lipnie.
Dyrektor KPCEN Grażyna Troszyńska zajęła się tematem wielokulturowości w systemie edukacji hiszpańskiej na przykładzie Andaluzji w którym omówiła wrażenia z pobytu pod koniec września tego roku w hiszpańskiej Andaluzji.
Będę mówiła jak Hiszpanie rozwiązują problem uchodżców i migrantów. Była to bardzo ciekawa wizyta, która wyposażyła nas w wiedzę dotyczącą konkretnej pracy z dziećmi na różnych poziomach edukacyjnych z młodzieżą oraz dorosłymi. Będę mówiła o tym, że ulubioną metodą Andaluzyjską w tego rodzaju szkołach jest metoda projektu, która zbliża ludzi, która powoduje, że wykonują wspólnie projekty, które zaplanują, a co ciekawe wykonują je pod egidą artystów , muzyków, plastyków, którzy też są sami uchodżcami- kontynuowała dyrektor Grażyna Troszyńska.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie