Reklama

Ile za "śmieci" w Gminie Choceń? Ustalili stawki.

nWloclawek.pl
02/04/2013 00:00

 

Od 1 lipca w całym kraju zmieni się system gospodarki odpadami. Za ich wywóz odpowiedzialna będzie gmina, która na mocy ustawy staje się właścicielem wszystkich wytworzonych na jej terenie odpadów. Zmiany wprowadzone przez rząd niosą za sobą poważne konsekwencje, których ponoszenia nie unikną również mieszkańcy naszej gminy. Najpoważniejszą jest konieczność wnoszenia nowych opłat zwanych "podatkiem śmieciowym" które należy od 1 lipca uiszczać w kasie Urzędu Gminy. 
Nad tym całym systemem gospodarki odpadami w naszej gminie pracowała będzie komisja, w skład której wejdą radni, sołtysi oraz pracownicy Urzędu Gminy. 
Władze gminy chcą, by system był jak najtańszy.

Koszty mogą zostać zminimalizowane dzięki: 
- segregowaniu odpadów - ma to być segregacja dokonywana w poszczególnych gospodarstwach domowych polegająca na rozróżnianiu odpadów suchych i mokrych. Do odpadów suchych mają się zaliczać: papier, metale, plastiki, szkło, op. wielomateriałowe. Odpady mokre to produkty ulegające biodegradacji. Co ważne mieszkańcy będą mogli mieć dwa pojemniki, ale obowiązkowy będzie jeden- na odpady suche. Odpady mokre mogą być składowane na kompostowniku, 
- w naszej gminie odpady odbierane będą jeden raz w miesiącu, 
- utworzony zostanie Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów najpewniej - w Niemojewie. Będzie tam można przekazać odpady biodegradowalne, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte opony, zużyte baterie, zużyte akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, folie, worki oraz popiół, 
- popiół trzeba gromadzić oddzielnie. Można go będzie potem przekazać do Punktu czyli do Niemojewa, lub wrzucać do pojemników znajdujących się w Choceniu lub Czerniewicach. Za oddzielną opłatą popiół może zostać odebrany z posesji.


Jeżeli któryś z mieszkańców nie będzie segregował odpadów lub będzie robił to niewłaściwie wówczas ponosi wyższą opłatę (dwukrotnie wyższą). Deklaracje będą wypełniać mieszkańcy. Określą w niej, co chcą by od nich odebrać, czy biodegradowalne też, czy niesegregowane. Będą zobowiązani podać liczbę mieszkańców lub osób zameldowanych. W przypadku, gdy liczba mieszkańców nie będzie zgodna z liczba zameldowanych, konieczne będzie złożenie wyjaśnień, dlaczego ktoś nie przebywa w danym domu i jaki jest tego powód. 
W naszej gminie metoda ustalenia opłaty za wywóz nieczystości została określona od gospodarstwa domowego w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość.

Przy selektywnym zbieraniu odpadów odpłatność będzie wynosiła: 
1) Gospodarstwo jednoosobowe 10 zł 
2) Gospodarstwo dwuosobowe 18 zł 
3) Gospodarstwo trzyosobowe 27 zł 
4) Gospodarstwo czteroosobowe 34 zł 
5) Gospodarstwo pięcioosobowe 40 zł 
6) Gospodarstwo sześcioosobowe 42 zł 
7) Gospodarstwo siedmioosobowe i większe 45 zł 
Jeśli mieszkańcy danej posesji nie będą prowadzić segregacji odpadów opłata za wywóz nieczystości będzie dwukrotnie wyższa.

Więcej tutaj.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do