
Od maja 2024r. w Zespole Szkół nr 3 we Włocławku prowadzony jest projekt "Terapeutyczny zakątek". Jest to projekt finansowany ze środków Fundacji Anwil w ramach programu grantowego"Zielono Nam- III edycja".
Jest on skierowany do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, często ze sprzężeniami. Zachęca on uczniów do przyjaźni z naturą, poznania ekologicznych trendów, odpoczynku i relaksacji. Projekt jest rozszerzeniem istniejącego już ogródka terapeutycznego, gdzie prowadzone są zajęcia w zawodzie ogrodnik i specjalistyczne zajęcia z hortiterapii.
Terapeutyczny zakątek jest miejscem dostępnym dla całej społeczności szkolnej. To jednocześnie miejsce wypoczynku i rehabilitacji. W jego otoczeniu znajdują się meble ogrodowe, podwyższone grządki do uprawy roślin wieloletnich i sezonowych. Takie zielone przestrzenie zwiększają walory estetyczne ogrodu. Są doskonałym miejscem integracji społeczności szkolnej, pokazują uczniom, że żyjemy w harmonii z porami roku, uczą samodzielnej pracy i wykorzystywania plonów.
Podczas projektu szczególną uwagę szkoła zwraca na aspekty środowiska naturalnego. Pokazuje, że warto dbać o zielone tereny, ponieważ w słoneczne dni dają one wytchnienie oraz są naturalnymi filtrami chroniącymi przed zanieczyszczeniem środowiska. Praktyczne podejście do ekologii i zdrowia skłania uczniów do pracy nad poprawą tego stanu w najbliższej okolicy.
Zespół Szkół nr 3 we Włocławku stawia na "dobroczynną moc" przebywania blisko natury poprzez prowadzenie warsztatów :
Kwiaty na talerzu - zapoznanie z kwiatami jadalnymi, które możemy wykorzystać w życiu codziennym
Z książką w ogrodzie- spędzanie wolnego czasu przy użyciu technik relaksacyjnych
Zabawy sensoryczne w ogrodzie- wyklejanki z wykorzystaniem nasion kwiatów, warzyw i zbóż
Łapacz deszczu- wskazanie możliwości działania wody deszczowej i używanie jej w czasach o ograniczonej dostępności wody
Kwietne łąki- tworzenie terenu, który stanowi alternatywę dla trawników i jest schronieniem dla owadów Zapachy w ogrodzie- rozpoznawanie zapachów z wykorzystaniem zapachowych skrzynek
Bomby kwietne- jako różnorodna baza pokarmowa dla zapylaczy, ukwiecenie miejsc niedostępnych a także ogródków i balkonów
Mini ogródki- wskazanie pomysłu na "własny ogródek" na balkonie i parapecie
Warsztaty z pszczelarzem- rola pszczół jako cennych owadów
Nie śmiecimy- segregacja odpadów- rola kolorowych pojemników w segregacji
Zagospodarowanie odpadów z ogrodu- kompostownik- ekologiczne spojrzenie na segregację odpadów organicznych.
Poprzez warsztaty uczniowie zaprzyjaźniali się z naturą, brali czynny udział w pielęgnacji ogrodu. Mieli możliwość poznania nazewnictwa roślin, ich wykorzystania oraz sposobów uprawy. W ramach projektu rozszerzono szkolny ogródek terapeutyczny, dzięki czemu prowadzone tam teraz zajęcia będą bardziej atrakcyjne a samo miejsce stanowić będzie oazę wypoczynku i terapii. Pielęgnacja roślin w podwyższonych skrzyniach uprawowych nie będzie stanowić problemu dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, co pozwoli im na szersze wykorzystanie swoich możliwości. Wzrosła świadomość ekologiczna, która została zaszczepiona podczas zajęć projektowych. Uczniowie będą mogli teraz w pełni wykorzystać zbiornik na wodę retencyjną oraz kompostownik. Zamontowana piaskownica pomoże w stymulacji dotykowej u najmłodszych. Dwie nowe ławki stanowią nowy element w ogrodzie. Pomogą podczas hortiterapii biernej wspaniale wypocząć, napawać się głosami ptaków, owadów, które będą przylatywać do jeżówek i clematisów a także wsłuchać się w szum drgających na wietrze traw.
Zamykając oczy poczujemy zapach lawendy i mięty, które działają odprężająco oraz wyciszająco a dotyk czyśćca wełnistego, laurowiśni, rozchodników sprawi, że nasze dłonie będą rozróżniać struktury i tekstury.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie