Do naszej redakcji trafił list otwarty od Karola Krzysztofa Piaseckiego, grafika z Włocławka. Autor wyraża zaniepokojenie wynikiem konkursu na mural inspirowany utworem „Kocham Cię jak Irlandię” zespołu Kobranocka. Wskazuje, że zwycięska praca mogła zostać wykonana przy użyciu sztucznej inteligencji, a regulamin nie przewidywał takiej sytuacji.
Konkurs, zorganizowany przez Urząd Miasta, miał na celu uczczenie 35-lecia znanego utworu. Zwycięski projekt, który ma powstać na budynku przy ul. Fabrycznej, wywołał jednak wątpliwości w środowisku artystycznym. Piasecki podkreśla, że brak jasnych zapisów dotyczących AI może prowadzić do podobnych sporów w przyszłości.
W liście apeluje o doprecyzowanie zasad konkursowych i wprowadzenie wyraźnych reguł określających, czy użycie narzędzi AI jest dopuszczalne. Zwraca uwagę, że takie rozwiązania pomogłyby chronić twórców i uniknąć nieporozumień.
Czy rzeczywiście zwycięska grafika powstała przy udziale algorytmów? I jeśli tak – czy w konkursach artystycznych finansowanych ze środków publicznych powinny obowiązywać ograniczenia dotyczące użycia AI?
Jeśli autorka zwycięskiego projektu chciałaby odnieść się do poruszonych kwestii, redakcja pozostaje otwarta na publikację jej stanowiska. Kontakt: [email protected]
Szanowna Redakcjo,
jesteśmy właśnie świadkami wydarzenia, które może realnie wpłynąć na sytuację twórców i artystów w naszym mieście oraz na wizerunek Włocławka w Polsce. Chciałbym, by pomogli Państwo w nagłośnieniu tematu - raz, by wywrzeć większą presję na Decydentach, a dwa, że jest on ważny społecznie, porusza temat, który dla wszystkich staje się coraz większym problemem, może zatem stać się punktem odniesienia.
ReklamaZ początkiem września Urząd Miasta we Włocławku ogłosił otwarty konkurs na mural inspirowany utworem „Kocham Cię jak Irlandię” zespołu Kobranocka – by oddać hołd twórcom na 35–lecie powstania piosenki. Dzieło powstać miało na ścianie budynku w pobliżu ulicy Fabrycznej – wspomnianej w tekście utworu. Z końcem października poznaliśmy wyniki. Werdykt mnie poraził – zgłoszona grafika nie była autorska, lecz wygenerowana przez algorytmy sztucznej inteligencji!
Nie chcę nic bezpośrednio zarzucać uczestniczce konkursu – choć podjęła decyzję, by zamiast pracy w swym autorskim stylu skorzystać z narzędzi A.I., to wiedziała jednak, że nie łamie tym samym regulaminu i pozostaje całkowicie z nim w zgodzie. Bo ten nawet nie uwzględnił, że świat się zmienia, a nowoczesna narzędzia tworzą nowe problemy!
ReklamaDlatego moją krytykę kieruję bezpośrednio w stronę Organizatora oraz Komisji, którzy dopuścili do tego by taka sytuacja mogła mieć miejsce. I domagam się, by jej skutki zostały odwrócone.
W załączonym do maila dokumencie - w formie listu otwartego - wyjaśniam dokładnie, dlaczego można twierdzić, że nagrodzona praca nie jest tworem człowieka. Przybliżam zasadę działania narzędzi korzystających ze sztucznej inteligencji i wynikające z nich poważne zarzuty natury etycznej i prawnej. Przedstawiam zaistniałe szkody i realne zagrożenia, które spotkać mogą twórców, pośrednio naszą kulturę, a lokalnie wspólną przestrzeń miejską oraz wizerunek miasta w kraju – a także krzywdę wyrządzoną zespołowi Kobranocka. Pokazuję przykład analogicznej sytuacji w Bydgoszczy i jej pokłosie. Wreszcie proponuję rozwiązania, które w moim odczuciu mogą zaradzić od ręki zaistniałym problemom.
Reklama
Liczę na Państwa czas poświęcony tej sprawie. Będę oczekiwał na odpowiedź oraz reakcję. W razie potrzeby uzupełnienia informacji, proszę o kontakt.Pozdrawiam serdecznie,
Karol Krzysztof Piasecki
grafik, twórca i montażysta filmowy









Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.