Reklama

Ile zapłacą za "śmieci" w Baruchowie? Zobacz!

nWloclawek.pl
28/02/2013 00:00

W dniu 26 lutego br. odbyło się spotkanie Wójta Gminy Baruchowo z sołtysami, poświęcone m.in. nowym zasadom gospodarowania odpadami komunalnymi, które wejdą w życie z dniem 1 lipca 2013r. Wśród zaproszonych gości byli również Przewodniczący i delegaci Gminnej Spółki Wodnej w Baruchowie. Podczas spotkania Zastępca Wójta Pan Krzysztof Grudziński wyjaśnił założenia projektu regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Nowym systemem objęci  będą stali mieszkańcy gminy z wyłączeniem terenów rekreacyjnych. Właściciele działek rekreacyjnych otrzymali informację o możliwości wyboru jednej z pięciu firm wpisanych do rejestru działalności regulowanej i zawarcia indywidulnej umowy na wywóz odpadów komunalnych. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa w Baruchowie jako jedna z tych firm przygotowała swoją ofertę zawarcia umów, które w najbliższym czasie zostaną wysłane do właścicieli działek.

Wśród najważniejszych założeń nowego systemu Zastępca Wójta wymienił możliwość prowadzenia przez mieszkańców gminy segregacji odpadów. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarują prowadzenie segregacji będą wyposażani przez gminę w worki, które będą różniły się kolorem i przeznaczone będą do segregacji metalu, plastiku, szkła oraz papieru i tektury. Zastępca Wójta zapewnił, że prowadzenie segregacji będzie korzystne nie tylko dla środowiska, ale również dla samych mieszkańców ze względu na wysokości ponoszonej opłaty, która w przypadku segregacji będzie dużo niższa, niż przy odpadach mieszanych.

Znowelizowana ustawa umożliwia zróżnicowanie metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ostatecznie przyjęto 1 metodę ustalania opłaty dla całej gminy jako iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty. Proponowana miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami mieszanymi (niesegregowanymi) wynosi 12 zł, natomiast w przypadku segregacji – 7 zł. W przypadku rodzin liczących powyżej 4 osób, od każdej osoby ponad 4 w gospodarstwie domowym opłata wyniesie 6 zł (odpady niesegregowane) i 3 zł (segregowane).

Wójt Gminy dodał, że zróżnicowanie opłaty ponad 4 osoby w gospodarstwie domowym było uczynione z myślą o rodzinach, które mogą nie udźwignąć ciężaru kosztów wywozu odpadów. Wójt Gminy podkreślił, że proponowane stawki opłat nie są jeszcze ostateczne, o ich wysokości zdecyduje Rada Gminy. Nie jest również wykluczone, że stawki będą niższe, ale okaże się to dopiero po przeprowadzeniu przetargu.

Podczas spotkania poruszany był również temat spółki wodnej. Obecny na spotkaniu Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej Pan Piotr Lenartowski wyraził swoje obawy co do dalszej działalności spółki. Zdaniem Przewodniczącego sytuacja finansowa spółki balansuje na progu bankructwa. Ściągalność składek członkowskich jest bardzo niska. Z danych księgowych za 2012 r. wynika, że na planowane 10.970 zł wpłynęło tylko 951 zł, co stanowi ok. 10 % planu. Przy takiej ściągalności spółka nie może nic zrobić, nie ma także szans na dotacje z Urzędu Marszałkowskiego. Również zatrudnienie w ramach robót publicznych przy dofinansowaniu z Powiatowego Urzędu Pracy jest niemożliwe przy rocznych wpływach rzędu 951 zł. 

Zdaniem Przewodniczącego szansą dla spółki były deklaracje przystąpienia do spółki, które otrzymali rolnicy, ale niestety jedynie 30 rolników zadeklarowało członkostwo w spółce. W takiej sytuacji trudno mówić i decydować o przyszłości spółki. Jednak ostatecznie o jej losach zdecyduje Walne Zgromadzenie.  

Na zakończenie spotkania sołtysi mieli możliwość zgłoszenia potrzeb i problemów, jakie występują w poszczególnych sołectwach.

Źródło:http://www.baruchowo.pl

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do