Reklama

Będą zmiany we włocławskiej oświacie? Wnioski i rekomendowane działania

nWloclawek.pl
28/01/2022 17:23

Na potrzeby samorządu Włocławka przeprowadzony został audyt organizacji i finansów placówek oświatowych. Dokument przygotowany przez firmę Vulcan z Wrocławia ma ponad 250 stron. Został zlecony z uwagi na wzrastające koszty utrzymania placówek oświatowych w mieście. Z wynikami audytu zapoznali się już radni i dyrektorzy szkół we Włocławku.

W opracowaniu uwzględniono wydatki i dochody oświaty oraz ich strukturę i zmiany w czasie, dotacje dla jednostek oświatowych, koszty utrzymania poszczególnych jednostek oświatowych. Analizie poddano też organizację szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2020/2021, liczbę uczniów przypadających na jeden etat nauczycielski, nauczycielskie etaty wsparcia, organizację zajęć wf, zajęć języków obcych i zajęć realizowanych w zakresie rozszerzonym i zajęć uzupełniających w liceach. Przeanalizowano organizację oddziałów w każdej podstawówce, liceach, Zespołach Szkół Zawodowych oraz osobno Zespół Szkół Muzycznych, CKZiU, Zespół Placówek nr 1 i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, Zespół Szkół nr 3 i Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy.

W dokumencie znalazła się też struktura zatrudnienia nauczycieli, urlopy dla poratowania zdrowia, analiza porównawcza zatrudnienia pracowników administracji i obsługi, prognoza liczb uczniów i oddziałów oraz obciążenia obiektów szkolnych. Poświęcono też kilka stron potrzebom i możliwościom zmian w sieci szkół.

Sformułowano 23 wnioski, z którymi bliżej zapoznać można się w naszej galerii zdjęć. Wprawdzie uznano, że obecnie nie widać potrzeby zmiany sieci szkół podstawowych ale warto ewentualnie rozważyć zmniejszenie obwodów najmniejszych szkół (ZS8, ZS11 oraz SP18) tak, aby co roku powstawał w nich tylko jeden, duży oddział klasy pierwszej (w wypadku zbyt małej liczby uczniów w obwodzie dopełniany do 24-uczniów dziećmi spoza obwodu).

Autorzy analizy uznali także, że warto się również zastanowić nad zasadnością organizowania oddziałów integracyjnych poza SP5, gdyż obecnie w takich oddziałach, zarówno w SP5, jak i w ZSP 01, jest niewielu uczniów niepełnosprawnych (średnio mniej niż trzech, podczas gdy przepisy dopuszczają pięciu) i są one małe (średnio mniejsze niż 17-osobowe, podczas gdy przepisy dopuszczają aby oddziały integracyjne były 20-osobowe). Nie ograniczyłoby to dostępu uczniów do oddziałów integracyjnych, za to istotnie obniżyłoby koszty ich utrzymania.

Zwrócono też uwagę, że prognozy liczb oddziałów i zajętości budynków szkół ponadpodstawowych pokazują, że po roku szkolnym 2023/24 w budynkach tych szkół będzie coraz więcej niewykorzystanego miejsca, gdyż oddziałów będzie ubywać. Oznacza to, że po roku 2023/24 możliwe będzie wygaszenie jednego z liceów i jednego zespołu szkół zawodowych (np. poprzez umieszczenie w jednym budynku oddziałów obecnych ZSCh oraz ZSB), co pozwoliłoby oszczędzić na kosztach utrzymania dwóch budynków szkolnych. Pomimo wyłączenia z sieci szkół ponadpodstawowych dwóch budynków, wszystkie zajęcia mogłyby się odbywać na jednej zmianie.

Znalazła się tam również adnotacja: „Można się zatem spodziewać, że w najbliższych latach bardzo wielu włocławskich nauczycieli odejdzie na emerytury. Trzeba się więc liczyć z niespotykaną od lat falą przyjęć młodych i niedoświadczonych nauczycieli (oczywiście, o ile uda się ich pozyskać) lub zwiększeniem obciążenia tych dotychczasowych nauczycieli, którzy pozostaną 11 w szkołach. Z perspektywy ekonomicznej odmłodzenie kadry i zwiększenie liczby godzin ponadwymiarowych będzie jednak korzystne. „

W podsumowaniu działu Szczegółowa analiza organizacji Zespołów Szkół Zawodowych w roku szkolnym 2020/2021 czytamy:

W sumie organizacja zajęć we wszystkich analizowanych w tym rozdziale zespołach szkół mogłaby być łącznie tańsza o około 20 etatów, co dałoby kwotę około 1,5 mln. zł. Należy jednak podkreślić, że aby osiągnąć taki efekt, niektóre zmiany organizacji zajęć musiałyby następować stopniowo, ponieważ np. nie da się ograniczyć liczby języków obcych w już funkcjonujących klasach. Dodatkowe oszczędności przyniosłoby zmniejszenie liczby oddziałów integracyjnych w ZSS. Szczegółowe dane w galerii zdjęć.

W podsumowaniu szczegółowej analizy organizacji szkół podstawowych w roku szkolnym 2020/2021 pojawiły się następujące wnioski:

 

Następującą konkluzją zakończono analizę organizacji liceów ogólnokształcących w roku szkolnym 2020/2021.

Więcej  informacje z audytu w naszej galerii zdjęć.

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do