Reklama

Czy Brześć Kujawski będzie miał obwodnicę? Pojawiła się szansa?

nWloclawek.pl
17/12/2015 00:00

Hałas, kurz, zanieczyszczenia powietrza to problemy, z którymi muszą codziennie zmagać się mieszkańcy Brześcia Kujawskiego. Budowa obwodnicy miasta to dla samorządu Brześcia Kujawskiego jedyna szansa na poprawę ich losu. Nie spoczną, dopóki do niej nie doprowadzą.

Od lat walczą o obwodnicę.

Nie obyło się również bez protestu przeciwko odsuwaniu w czasie realizacji jednej z najbardziej oczekiwanych w mieście inwestycji.

Budowę obwodnicy mieszkańcom i władzom miasta obiecywano już wielokrotnie, ale wciąż bez rezultatu.

Brześć Kujawski doczeka się obwodnicy?

Parlamentarzyści  zabiegają w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa o jak najszybsze rozpatrzenie tej sprawy.

Jak poinformowało Biuro Prasowe Joanny Borowiak w trakcie V posiedzenia Sejmu RP poseł Joanna Borowiak wraz z posłami Łukaszem Schreiberem i Markiem Matuszewskim złożyli zapytanie w sprawie budowy obwodnicy Brześcia Kujawskiego skierowane do Ministra Infrastruktury i Budownictwa.

Stosowne pismo zostało wystosowane przez Joannę Borowiak, Senatora Józefa Łyczaka i radnego sejmiku województwa kujawsko – pomorskiego Wojciecha Jaranowskiego.

Podsekretarz Stanu Jerzy Szmit wyraził chęć spotkania z władzami Brześcia powiatu i województwa – informuje Joanna Borowiak

W pierwszym dniu obecnego posiedzenia sejmu również poseł Łukasz Zbonikowski wygłosił oświadczenie i złożył interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa ws. konieczności budowy obwodnicy Brześcia Kujawskiego i łącznika między Włocławkiem a węzłem autostradowym w Pikutkowie. To jak zapowiada poseł początek jego działań zmierzających do skutecznej i szybkiej realizacji tej inwestycji.

Treść oświadczenia prezentujemy poniżej:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pragnę złożyć oświadczenie w sprawie konieczności budowy obwodnicy Brześcia Kujawskiego w woj. kujawsko-pomorskim wraz z łącznikiem do węzła autostradowego Pikutkowo z Włocławkiem.

Brześć Kujawski to małe, malownicze miasteczko, kolebka archeologii i kultury średniowiecznej, była siedziba książąt kujawskich, w tym odnowiciela Królestwa Polskiego Władysława Łokietka. Miasto, które obecnie każdego dnia cierpi z powodu intensywnego ruchu, zwłaszcza ciężarowego, przebiegającego przez samo jego centrum. Brześć Kujawski przecinają trzy drogi powiatowe, trzy drogi wojewódzkie i droga krajowa na szlaku Warszawa-Poznań. Od dawna mówi się o potrzebie budowy obwodnicy oraz przebudowy czterokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 62, w celu stworzenia szybkiego i bezpiecznego łącznika Włocławka i Brześcia Kujawskiego z węzłem autostradowym w Pikutkowie.

Przebudowa DK 62 na odcinku Włocławek - Brześć Kujawski co prawda została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jednak budowa obwodnicy nie została uwzględniona.

Lokalne władze i mieszkańcy są coraz bardziej zdesperowani i rozgoryczeni. Batalia o budowę obwodnicy trwa już od lat i wciąż nie widać pozytywnego rozwiązania tego problemu. Włodarze miasta i powiatu zwracali się z licznymi apelami o ujęcie tej inwestycji w planach budowy dróg, powstało Stowarzyszenie Wspierania Budowy Obwodnicy Brześcia Kujawskiego, organizowane były pikiety i spotkania, podejmowano liczne akcje nagłaśniające.

Jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest całościowe potraktowanie tej inwestycji drogowej i przy jednym wysiłku inwestycyjnym wybudowanie zarówno odcinka łączącego autostradę z ponad stutysięcznym Włocławkiem, Brześciem Kujawskim i strefą ekonomiczną, jaka pod Brześciem powstała, jak i obwodnicy, która wyprowadzi skumulowany i zwiększony ruch poza to historyczne miasto.

Za realizacją tego zadania przemawiają również względy finansowe, bowiem całkowity koszt inwestycji, tak dobrze rozwiązującej problem komunikacyjny na południu województwa kujawsko-pomorskiego, to według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządu brzeskiego zaledwie 120 mln zł. To stosunkowo niewielkie pieniądze, jak na inwestycje drogowe.

Realizacja tej inwestycji skutkowałaby nie tylko odciążeniem wąskich ulic miasta od zbyt nasilonego ruchu kołowego, ale stałaby się także szansą na przyspieszenie rozwoju całego regionu włocławskiego poprzez dynamizację Brzeskiej Strefy Rozwoju Gospodarczego - dzięki odpowiedniemu skomunikowaniu znacznie zwiększyłoby się prawdopodobieństwo pozyskania nowych inwestorów oraz miejsc pracy, co jest kwestią szczególnie ważną w regionie borykającym się z bardzo wysokim bezrobociem.

Za umieszczeniem przedmiotowego zadania w projekcie budowy dróg przemawia także możliwość finansowej partycypacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego w realizacji tej inwestycji.

Apeluję o pilne włączenie budowy obwodnicy Brześcia Kujawskiego do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wraz z przebudową DK 62 na odcinku Włocławek – Brześć Kujawski oraz o jak najwcześniejsze rozpoczęcie budowy samego łącznika, abyśmy nie czekali do 2023 roku albo i dłużej.

Wnioskuję również, by w programie budowy dróg wyasygnować pulę ok. 20 mln zł i opracować dokumentacje dla wszystkich w Polsce takich drobnych inwestycji, ale jakże newralgicznych w rozwiazywaniu zatorów komunikacyjnych. Taka dokumentacja ma ważność nawet 10 lat, a w sytuacji gdy ją posiadamy zawsze można ją uruchomić w przypadku uzyskania oszczędności przy przetargach. Byłoby to bardzo gospodarne i przewidujące.

Dziękuję!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do