Wprowadzenie dotacji celowej na zakup podręczników, nałożenie na szkoły obowiązku zapewnienia uczniom bezpłatnego dostępu do nich, zmiany w zakresie dopuszczania podręczników do użytku, a także umożliwienie rodzicom wpływu na ustalanie szkolnego zestawu podręczników – to tylko niektóre zmiany, jakie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty.
Rządowy podręcznik trafi do uczniów rozpoczynających we wrześniu 2014 r. naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Będzie bezpłatny dla rodziców i ma zawierać 4 części: polonistyczną, społeczną, przyrodniczą i matematyczną.
Ma być przeznaczony do wieloletniego użytku. Rozwiązania takie przewidziano w przyjętym przez rząd projekcie noweli oświatowej.
O projekcie nowelizacji ustawy rozmawialiśmy z posłem na Sejm RP Domicelą Kopaczewską
Darmowy podręcznik dla ucznia ?
D. Kopaczewska: Największą naszą zdobyczą po 1989 roku było to, iż nauczyciel miał prawo wyboru podręcznika, metod pracy, form pracy, miał podstawę programową, którą mógł rozszerzać, pisać autorskie programy nauczania.
Efektem demokracji była również różnorodność podręczników.
Jednak to wydawcy byli stroną, która stawiała warunki cenowe.
W rezultacie nie można było kupić podręcznika bez zeszytu ćwiczeń. Dostępne były tak zwane boksy, które często były nie wykorzystane.
W konsekwencji rodzice musieli wydawać olbrzymie pieniądze na książki. Stopień ich zużytkowania był różny. Tymczasem wydawcy zmieniali część podręcznika czego skutkiem było, że już na drugi rok nie można było z niego korzystać.
Były wprawdzie zapisy prawne, że raz na 3 lata można zmieniać określoną część podręcznika, nie częściej.
Wolność wyboru i swoboda spowodowały przede wszystkim znaczący wzrost cen podręczników, czyli wzrost cen wyprawki dla ucznia.
Dlatego też właśnie Komisja Edukacji zakończyła prace nad zmianą Ustawy o Systemie Oświaty, która reguluje kwestię podręczników.
W klasach I-III to Minister Edukacji jest zobligowany do dostarczenia podręcznika do edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej.
Czy jest to dobre rozwiązanie? Co na to poseł Domicela Kopaczewska?
D. Kopaczewska: Jako pedagog powiem, że rozwiązanie to nie jest optymalnym ale od czegoś trzeba zacząć, prawda?
Ten podręcznik jest już dostępny. Aktualnie podlega bardzo głębokiej konsultacji społecznej.
Prace są na etapie przyjmowania uwag nadsyłanych do Ministerstwa Edukacji.
Jedni twierdzą, że jest infantylny, drudzy że za kolorowy, trzeci optują za tym aby był kolorowy, inni że jest plagiatem podręcznika, którego nie ma.
Ten podręcznik będzie własnością szkoły.
Dziecko, będzie go otrzymywało na czas swej edukacji w klasie I. Potem przekazywało do biblioteki aby był użytkowany przez trzy lata.
Docelowo każdy uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum powinien mieć dostęp do bezpłatnego podręcznika.
D. Kopaczewska: Wydaje się, że jest to rozwiązanie, któremu wszyscy powinni przyklasnąć.
Niestety opozycja ma inne zdanie na ten temat. W trakcie prac nad ustawą podjęto decyzję, że to nauczyciele poloniści, matematycy mają ustalić jeden podręcznik dla szkoły.
Dotacja celowa jest przyznawana na wyposażenie? O jakich kwotach mówimy?
Dla szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego, dla klas I- III do wysokości 25 zł na ucznia.
Dla szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w materiały ćwiczeniowe dla klas I-III do wysokości 50 zł na ucznia.
Dla szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w podręczniki lub materiały edukacyjne dla klas IV – VI do wysokości 140 zł na ucznia.
Dla szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w materiały ćwiczeniowe dla klas IV – VI do wysokości 25 zł na ucznia.
Dla gimnazjów i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie gimnazjum w podręczniki lub materiały edukacyjne do wysokości 250 zł na ucznia.
Wpisano w ustawę również nowość.
W obecnej ustawie nauczyciel miał prawo wyboru podręcznika. Tym razem by nie było wątpliwości, wpisano że nauczyciel może również zrezygnować z podręcznika. W rezultacie podręcznik nie jest obligatoryjny.
Od roku 2015 wejdzie w życie tzw. e-podręcznik.
Wysokość dotacji wyniesie:
w 2015 roku – 290 mln zł
2016 – 317 mln zł
2017 – 357 mln zł
2023 – 470 mln zł
Jeżeli szkoła otrzyma środki finansowe na materiały ćwiczeniowe może je również przeznaczyć na kserowanie lub ściągania materiałów z internetu.
Istnieje absolutna swoboda dysponowania otrzymanymi środkami pieniężnymi.
Celem tej zmiany jest przekazanie uczniowi jak najlepszej jakości materiałów ćwiczeniowych po jak najniższej cenie czyli bezpłatnie w przypadku dziecka natomiast w przypadku państwa po jak najkorzystniejszej cenie.
Moim zdaniem jest to rozwiązanie rewolucyjne. Edukacja ma być tańsza. Chodzi przede wszystkim o dobro dzieci. Skorzystają również rodzice.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie