Reklama

Szkoła w Smólniku z ogólnopolskim wyróżnieniem. Wspólna praca dzieci i społeczności została doceniona

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku od lat pokazuje, że wychowanie i edukacja mogą iść w parze z odpowiedzialnością za środowisko i relacje międzyludzkie. Podsumowanie ogólnopolskiego programu „Planeta Energii” było nie tylko finałem projektu, ale przede wszystkim potwierdzeniem, że ta szkoła potrafi wokół wspólnych wartości jednoczyć dzieci, nauczycieli, rodziców i lokalną społeczność – z efektem zauważalnym i docenionym w skali całego kraju.

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku po raz kolejny udowodniła, że edukacja ekologiczna może być prowadzona konsekwentnie, mądrze i z realnym wpływem na otoczenie. Placówka znalazła się w ścisłym gronie najlepszych szkół w Polsce w XIV edycji ogólnopolskiego programu „Planeta Energii”, zdobywając wyróżnienie i goszcząc finałowe podsumowanie projektu w formie biopikniku.

W centrum tego sukcesu znaleźli się uczniowie klasy II – to ich praca, ciekawość świata i konsekwencja w działaniu zostały zauważone i wysoko ocenione na szczeblu ogólnopolskim. Podczas uroczystego podsumowania wyróżnienie odebrali uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku wraz z Iloną Nowakowską i Dorotą Śmigielską. Ich rola w projekcie miała kluczowe znaczenie – to one odpowiadały za przygotowanie działań, konsekwentne prowadzenie dzieci przez kolejne etapy programu oraz umiejętne włączenie treści przyrodniczych w rytm codziennego życia szkoły. Był to proces wymagający czasu, systematyczności i dużego zaangażowania organizacyjnego, oparty na bezpośrednim kontakcie dzieci z otoczeniem i realnych działaniach w terenie. Praca wykonana przez Ilonę Nowakowską i Dorotę Śmigielską pokazała, jak wiele wysiłku stoi za projektem, który dla dzieci staje się naturalnym i inspirującym doświadczeniem.

Uroczystość zgromadziła uczniów, nauczycieli, rodziców oraz licznych partnerów lokalnych i regionalnych. Ważnym punktem spotkania było oficjalne wystąpienie dyrekcji szkoły, zaprezentowane podczas podsumowania projektu, w którym podkreślono znaczenie długofalowej, konsekwentnej edukacji ekologicznej realizowanej w Smólniku. Jak podkreślała dyrektor szkoły Agnieszka Wiśniewska, sukces Smólnika nie jest dziełem przypadku, lecz efektem wieloletniej, spójnej pracy wpisanej w koncepcję funkcjonowania szkoły. W wystąpieniu dyrekcji szkoły zwrócono uwagę, że działania proekologiczne od lat są elementem codziennej pracy szkoły, a ich naturalnym zapleczem jest położenie placówki na terenie otuliny Gostynińsko‑Włocławskiego Parku Krajobrazowego.

– To dla nas ogromne wyróżnienie. Od lat realizujemy działania proekologiczne, które wynikają zarówno z naszych przekonań, jak i z miejsca, w którym działamy. Szkoła leży na terenie otuliny Gostynińsko‑Włocławskiego Parku Krajobrazowego i ta bliskość przyrody zobowiązuje – mówiła dyrektor podczas spotkania.

W ostatnich latach na terenie szkoły powstała m.in. ścieżka sensoryczna, ogród ziołowy, warzywnik, a także elementy małej retencji. Działania te stały się integralną częścią zajęć edukacyjnych i – jak zaznacza dyrekcja – miały realny wpływ na ocenę projektu przez jury.

Program „Planeta Energii” stał się w Smólniku czymś więcej niż szkolnym projektem – był wspólnym działaniem całej społeczności. Uczniowie z zaangażowaniem realizowali kolejne zadania, nauczyciele czuwali nad stroną merytoryczną, a rodzice aktywnie wspierali inicjatywę na każdym etapie.

Istotną rolę odegrały także lokalne środowiska i instytucje. W projekt włączyli się członkowie m.in.  Ochotniczej Straży Pożarnej w Smólniku, Koło Gospodyń Wiejskich w Smólniku czy Telążnej,  seniorzy z Dziennego Domu Seniora w Smólniku, a także partnerzy edukacyjni i przyrodniczy regionu. Ich obecność i realne wsparcie pokazały, że edukacja ekologiczna może łączyć pokolenia i środowiska.

Słowa uznania skierowano również do darczyńców i osób wspierających działania szkoły – Państwa Polińskich oraz Państwa Jaroszewskich, którzy w sposób szczególny przyczynili się do realizacji projektu i jego finału.

O randze programu i kryteriach oceny mówił koordynator „Planety Energii” Jarosław Kozłowski. – Projekt realizujemy od ponad 15 lat. Zaczynaliśmy od edukacji związanej z bezpiecznym i racjonalnym korzystaniem z energii elektrycznej. Z czasem doszły kolejne obszary: segregacja odpadów, oszczędzanie zasobów, a od kilku edycji – bioróżnorodność. W tym roku szczególną uwagę poświęciliśmy wodzie i terenom podmokłym, bo to jedno z kluczowych wyzwań środowiskowych w Polsce – wyjaśniał.

W XIV edycji programu udział wzięło 529 placówek z całego kraju. Do ścisłego grona 100 najlepszych zakwalifikowano szkoły, które nie tylko zrealizowały scenariusze zajęć, ale również zaangażowały lokalne środowiska i wyszły z edukacją poza mury szkoły. – Smólnik wyróżnił się skalą współpracy, różnorodnością działań i autentycznym włączeniem dzieci, rodziców, seniorów i instytucji lokalnych. Jury nie miało wątpliwości – podkreślał Kozłowski.

Finałowe wydarzenie miało formę biopikniku z warsztatami praktycznymi, zajęciami manualnymi oraz spotkaniami z ambasadorami programu. Podczas podsumowania doceniono także inne placówki biorące udział w XIV edycji „Planety Energii”, jednak to prezentacja przygotowana przez uczniów ze Smólnika została zapamiętana jako spójna, autentyczna i mocno osadzona w lokalnym kontekście przyrodniczym. Dyplomy wyróżnienia otrzymały m.in. Marzena Bartłomiejczak, Ewa Dziegińska i Paulina Frontczak wraz z grupą „Mali Przyrodnicy” ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Głębokiem.

Nie zabrakło także wsparcia lokalnych Kół Gospodyń Wiejskich, które zadbały o zaplecze kulinarne i podkreśliły wspólnotowy charakter spotkania.

W końcowej części wystąpienia zaznaczono, że zdobyte wyróżnienie traktowane jest nie jako zamknięcie projektu, lecz impuls do dalszych działań. Dyrekcja szkoły zapowiedziała, że główna nagroda zostanie przeznaczona na utworzenie plenerowej sali lekcyjnej – Traktujemy dzisiejsze podsumowanie nie jako zakończenie, ale jako impuls do dalszych działań. Chcemy stworzyć przestrzeń, w której uczniowie będą uczyć się w bezpośrednim kontakcie z przyrodą i prowadzić ekologiczne eksperymenty – zapowiedziała Agnieszka Wiśniewska.

Przykład Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku pokazuje, że konsekwentna edukacja ekologiczna, oparta na współpracy i lokalnym zaangażowaniu, może przynosić efekty zauważalne w skali ogólnopolskiej. To także dowód na to, że małe społeczności potrafią realizować projekty o dużym znaczeniu społecznym i środowiskowym.

Aktualizacja: 17/12/2025 19:58
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do