Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Sp. z o.o. we Włocławku przewiozło ponad 8, 5 mln pasażerów w ubiegłym roku . Na wyposażeniu posiada 61 jednostek autobusowych obsługujących 18 regularnych linii komunikacyjnych. Misją przedsiębiorstwa spółki jest sprawne, bezpieczne i niezawodne zaspokojenie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie zbiorowego transportu publicznego hołdując przy tym zasadzie: „naszym szefem jest pasażer”.
W celu poprawy jakości świadczonych usług przewozowych w kwietniu br. firma konsultingowa Public Transport Consulting z Redy rozpoczęła badania rynku usług komunikacyjnych w mieście. W transporcie publicznym kreowany jest punkt widzenia, że nie ma decydentów idealnych, trzeba oprzeć podejmowanie decyzji na podstawie informacji. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 2011 roku, obliguje organizatora transportu do konieczności przeprowadzenia badań rynku.
Rozmawiamy na ten temat z Andrzejem Stasiakiem prezesem zarządu MPK.
Dlaczego badania marketingowe są konieczne do przeprowadzenia we Włocławku?
Miejmy świadomość tego, że przedsiębiorstwo wprowadza systematycznie wiele zmian korzystnych dla pasażerów i są one przyjmowane z zadowoleniem. Poczynione własne obserwacje pozwoliły dokonać zmian między innymi: powstał przystanek przy Browarze „B” dla młodzieży z LMK, ZSCH, ZST, uruchomiono punkt sprzedaży biletów na ulicy Bojańczyka, który okazał się bardzo trafny, dostosowaliśmy kursy do godzin pracy zakładów pracy, wprowadziliśmy możliwość płacenia za bilety kartą. Ogrom zadań został już wykonany. Tym niemniej postanowiliśmy zlecić w postępowaniu przetargowym badanie marketingowe firmie Public Transport Consulting z Redy, która ma ogromne doświadczenie. Przeprowadziła już wielokrotnie tego typu badania w innych miastach. Pozwoli to wprowadzić zmiany jeszcze bardziej korzystne dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Uznaliśmy, że zaistniała potrzeba ,aby na komunikację miejską spojrzeć nieco szerzej i kompleksowo.
Jaki cel przyświeca tym badaniom?
Badania określą popyt na usługi, strukturę zawodową i wiekową pasażerów, oczekiwane kierunki przewozów, układy linii i częstotliwości kursowania.
Na czym polega badanie?
Prace te wykona grupa ankieterów, którzy będą przeprowadzać wywiady z osobami znajdującymi się w autobusach i na przystankach. Firma ma swoich zatrudnionych pracowników i to oni będą przeprowadzać badania. My generalnie nie chcemy wywierać wpływu na firmę, która będzie przeprowadzała badania marketingowe.
Osoby, które będą badać pasażerów przechodzą już szkolenia. Po nim dopiero przystąpią do działań związanych z badaniem marketingowym komunikacji miejskiej.
Czy mieszkańcy już zostali poinformowani o konieczności udzielania odpowiedzi na zadawane pytania?
Jako przedsiębiorstwo wystąpiliśmy z apelem do mieszkańców, aby w miarę możliwości chętnie uczestniczyli w badaniach i żeby szczerze odpowiadali co w komunikacji im się podoba a co nie. Badaniem będą objęte wszystkie kursy autobusowe w dni robocze, soboty, niedziele. Szkolenie już się rozpoczęło 1 kwietnia br. Końcowe wyniki otrzymamy 15 czerwca br. Wszyscy ankieterzy będą posiadali identyfikatory z numerem i logo zlecającego czyli MPK we Włocławku i pieczątką dyrektora.
Kiedy wyniki badań marketingowych zostaną wykorzystane i wprowadzone w życie?
Zgodnie z zawartą umową wykonawca wypracowane wnioski przedstawi nam w terminie do 15 czerwca br. Pierwszy zalecenia być może wprowadzimy już we wrześniu czy październiku. Natomiast generalne zmiany wprowadzimy od stycznia 2017 roku z chwilą podpisania aneksu do umowy na świadczenie usług komunikacyjnych z organizatorem przewozów którym jest Urząd Miasta. Wprowadzenie zmian będzie jednak zależało od wyników statystycznych tychże badań.
(artykuł sponsorowany)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie