
Przygoda z przyrodą w Gostynińsko-Włocławskim Parku Krajobrazowym.
Gostynińsko -Włocławski Park Krajobrazowy realizuje wiele ważnych i ciekawych projektów. Tym razem uzyskał finansowanie z Funduszu Naturalnej Energii na realizację projektu „Przygoda z przyrodą w Gostynińsko-Włocławskim Parku Krajobrazowym”. Projekt ten poświęcony jest zagadnieniu bioróżnorodności, a także poszanowaniu energii.
Poprzez realizację tego projektu chcemy uświadomić odbiorcom, jak ważna jest bioróżnorodność - nie tylko dla samej przyrody, ale właśnie z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia.- mówi Witold Kwapiński dyrektor Gostynińsko -Włocławskiego Parku Krajobrazowego, a następnie dodaje - Celem projektu edukacyjnego "Przygoda z przyrodą w Gostynińsko-Włocławskim Parku Krajobrazowym" jest przekazanie w atrakcyjnej formie wiedzy nt. bioróżnorodności i zagrożeń związanych z jej utratą, poszanowania energii a także zachęcenie do postaw i wyborów w życiu codziennym, które mogłyby spowalniać proces zanikania różnorodności biologicznej i wymierania wielu gatunków zwierząt.
Realizowany projekt podzielony jest na dwa etapy:
I etap projektu będzie polegał na przeprowadzeniu cyklu warsztatów w 3 blokach tematycznych. Każdy z warsztatów będzie nagrywany i dostępny w internecie. W tym etapie projektu będzie uczestniczyło 15 klas IV – VIII spośród wszystkich chętnych do udziału w projekcie. Każda klasa będzie stacjonarnie uczestniczyła w jednym z warsztatów oraz w dwóch pozostałych w sposób on-line. Ten etap projektu będzie miał na celu pogłębienie wiedzy posiadanej przez dzieci na temat roli zapylaczy w środowisku naturalnym, poszanowania energii oraz działalności Ośrodka Rehabilitacji Ptaków Chronionych w Dębniakach czyli szeroko rozumianej ochrony bioróżnorodności.
Warsztaty w 3 blokach tematycznych obejmują:
- „Owady zapylające - Mikro eksperci w ratowaniu naszej Planety” gdzie podczas warsztatów dzieci poszerzą swoją wiedzę na temat roli i znaczenia owadów zapylających w przyrodzie a w szczególności - pszczoły miodnej Apis mellifera, która od zarania towarzyszy człowiekowi w wielu kluczowych aspektach jego życia.
Oferowane zajęcia to wyjątkowa okazja, by w warunkach sali edukacyjnej prowadzonej przez GWPK i warsztatów plenerowych zrozumieć jak ważną i nieocenioną rolę odgrywają mikroeksperci od zapylania. Na zajęciach opowiemy historię bartnictwa/pszczelarstwa, pokażemy na czym polega praca bartnika i pszczelarza. W trakcie warsztatów przedstawimy w jaki sposób zasiedla się pszczelą rodzinę w ulu oraz barci pszczelej oraz z czego rój pszczeli się składa. Gdzie i w jaki sposób powstaje miód, a także jakie są jego rodzaje i właściwości.- kontynuuje dyrektor Witold Kwapiński.
Program zajęć i warsztatów jak podkreśla organizator będzie bardzo atrakcyjny i dostosowany do uczestników w różnym wieku. Warsztaty pszczelarskie będą świetną okazją do zapoznania się z poszczególnymi rodzajami uli. Podczas zajęć dzieci będą miały możliwość ubrania się w ochronny strój pszczelarza. Młodzi odbiorcy wiedzy pszczelarskiej, posłuchają o narzędziach, jakimi posługują się pszczelarze, o zabiegach pielęgnacyjnych w rodzinach pszczelich a także będą mieli okazję posmakować prawdziwego naturalnego, polskiego miodu i innych produktów pszczelich oraz dowiedzieć się jakie są ich dobroczynne właściwości.
- Drugi blok warsztatów to "Moc jest z nami czyli naturalna energia w przyrodzie nauczmy się z niej korzystać”. W Pracowni Dydaktycznej Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego oraz w terenie przeprowadzone zostaną warsztaty na temat odnawialnych źródeł energii. W ramach tego zadania odbędą się prelekcje o sposobach oszczędzania energii, jej właściwym wykorzystaniu oraz możliwości jej produkcji bez szkody dla środowiska a także nieskończonej możliwości jej pozyskiwania.
Celem warsztatów jest wypracowanie właściwych postaw w poszanowaniu energii wśród młodego pokolenia, uświadomienie wad obecnego systemu energetycznego i zainteresowanie tematyką pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych jako jedynej alternatywy przyjaznej środowisku naturalnemu.- podkreśla dyrektor Kwapiński.
- „Działalność Ośrodka Rehabilitacji Ptaków Chronionych w Dębniakach” to trzeci blok warsztatów, który odbywać się będzie w Ośrodku Rehabilitacji Ptaków Chronionych w Dębniakach prowadzonym jest przez Gostynińsko-Włocławski Park Krajobrazowy od 1992 r. Zlokalizowany jest on w miejscowości Dębniaki w gminie Kowal i funkcjonuje na podstawie zgody Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W województwie kujawsko-pomorskim nie ma instytucji, która prowadziłaby podobną działalność. Aktualnie, rocznie do Ośrodka trafia ok. 130 poszkodowanych osobników, wśród których są gatunki objęte szczególną ochroną np. gadożer, rybołów, bielik czy puchacz.
Jak podkreślił dyrektor Kwapiński głównym celem warsztatów będzie zaznajomienie dzieci z gatunkami ptaków chronionych występującymi w Polsce a także z misją funkcjonowania Ośrodka Rehabilitacji Ptaków Chronionych.
W trakcie zajęć dzieci nauczą się wymieniać rzędy ptaków tj. brodzące, sokołowe, sowy, krukowate itp., które mogą być rehabilitowane w placówce oraz nauczą się je odróżniać i rozpoznawać w środowisku naturalnym. Ponadto uczestnicy dowiedzą się na czym polega obrączkowanie, dlaczego obrączkujemy ptaki i kto to robi. Prowadzący opowie także jakie są wymogi skutecznej rehabilitacji zwierząt i jakie są najczęstsze przyczyny wypadków jakim ulegają ptaki.
Uczniowie zapoznają się także z katalogiem zasad, zgodnie z którym należy postępować w przypadku znalezienia rannego ptaka. Ponadto w trakcie warsztatów dzieci będą miały okazję zwiedzić Ośrodek oraz uczestniczyć w karmieniu jego pacjentów.
Przy okazji dowiedzą się co jedzą ptaki a czego nie powinny, dlaczego poszczególne gatunki różnią się kształtem dziobów oraz jak ptaki są przystosowane do zdobywania pokarmu. W celu prowadzenia obserwacji ornitologicznych w trakcie warsztatów dzieci wraz z przewodnikiem przemieszczą się nad jezioro Rakutowskie - rezerwat faunistyczny, miejsce bytowania wielu rzadkich gatunków ptaków, gdzie z wieży widokowej dzięki udostępnionym przez GWPK lornetkom oraz lunetom będą mogły osobiście podpatrywać przyrodę.
II etap projektu będzie polegał na przeprowadzeniu konkursu. Celem tego etapu będzie podsumowanie wiedzy zdobytej w trakcie warsztatów oraz wiedzy na temat jednostki prowadzącej warsztaty czyli Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego.
Do konkursu przystąpią 3-osobowe drużyny wyłonione z każdej z 15 klas uczestniczących w projekcie przez opiekuna klasy. Konkurs będzie miał formę testową i odbędzie się w pracowni dydaktycznej Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego a w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konkursu stacjonarnie w sposób on-line we wcześniej ustalonym terminie.
Za zajęcie I, II i III miejsca uczniowie dostaną bony na zakup pomocy dydaktycznych dotyczących prowadzonych warsztatów oraz szeroko rozumianej ochrony różnorodności biologicznej.
Należy dodać, że w ubiegły czwartek tj. 13 maja 2021 r. zgodnie z założeniami projektu zostały zasiedlone ule na terenie Ośrodka Rehabilitacji Ptaków Chronionych w Dębniakach oraz dwa ule kłodowe w Leśnictwie Kukawy na terenie remizy leśnej. Wszystkie czynności zostały nagrane i udokumentowane w celu wykorzystania ich podczas zbliżających się warsztatów.
Projekt jest realizowany dzięki grantowi finansowemu z Funduszu Naturalnej Energii. Organizatorem konkursu jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem Konkursu jest Fundacja „Za górami, za lasami”.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie