Reklama

Teraz u lekarza tylko e-recepta. Jaka korzyść dla lekarzy i pacjentów?

nWloclawek.pl
09/01/2020 07:20

63 mln e-recept zostało wystawionych od 2018 roku do tej pory. Od 8 stycznia wszedł obowiązek wystawiania e-recept w całym kraju.

E-recepty pojawiły się w naszych aptekach 01.01.2019 roku. Od tego czasu można było je realizować w każdej polskiej aptece. Obowiązek wystawiania elektronicznych recept wszedł 8 stycznia 2020 roku.

Pilotaż elektronicznej recepty został zainaugurowany 25 maja 2018 roku w Siedlcach. Pierwszym pacjentem, któremu wystawiono e-receptę był ówczesny prezydent Siedlec. I tak wprowadzenie elektronicznej recepty stało się rzeczywistością.

Pierwszym z etapów, który zakończył się w grudniu 2018 r., było podłączenie wszystkich aptek do systemu e-zdrowia (P1). „Za tym sukcesem stoi olbrzymia praca wielu ludzi i zaangażowanie samorządu aptekarskiego. Tu podziękowania dla przedstawicieli środowisk farmaceutycznych, którzy są dziś z nami, za to, że uwierzyli, że damy radę" – powiedział podczas  konferencji prasowej wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Przygotowanie farmaceutów pomogło zrobić pierwszy krok w jej wprowadzeniu.

Projekt udało się przeprowadzić w tempie wprost astronomicznym, sąsiedzi zza naszej zachodniej granicy e-receptę wprowadzają od 12 lat i procesu tego jeszcze nie dokończyli, a nam udało się to zrobić w 12 tygodni" - zaznacza wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków

W trakcie wprowadzania elektronicznej recepty wzięto pod uwagę liczne zastrzeżenia środowisk medycznych

Wprowadzanie e-recepty odbyło się pod hasłem wielu szkoleń dla profesjonalistów medycznych, w których wzięło udział ponad 60 tysięcy osób w całej Polsce. Każdy uczestnik szkolenia po udziale w nim wiedział, jak podłączyć się do systemu e-zdrowie (P1), jak wystawić e-receptę w bezpłatnej aplikacji MZ – gabinet.gov.pl oraz jakie zmiany weszły wraz z ustawą o e-zdrowiu.


Elektroniczna recepta niesie za sobą korzyści dla pacjentów, lekarzy i systemu ochrony zdrowia:

dla lekarza:

oszczędność czasu – szybkie wyszukanie w bazie nazwy leków i ich zamienników, podpowiedzi o interakcjach oraz ponawianie wcześniej wystawionych recept;

mniejsza biurokracja – nie trzeba pobierać zakresu numerów z NFZ, cały proces wystawiania recepty odbywa się cyfrowo;

lepsza komunikacja – sprawna wymiana informacji między pacjentem, lekarzem i farmaceutą;

ułatwienie w procesie leczenia – możliwość sprawdzenia, czy pacjent wykupił przepisane leki;

kontrola procesu leczenia – wgląd w historię leczenia pacjenta u innego specjalisty i możliwość zaplanowania terapii, tak aby przepisane leki nie wchodziły w niepożądane interakcje;

mniejsze kolejki – ograniczenie liczby wizyt związanych wyłącznie z ordynacją leków;

dla pacjenta:

większa elastyczność – możliwość wykupienia leków w różnych aptekach (nie tracąc refundacji) lub częściowej realizacji e-recepty;

większa wygoda – e-recepty nie można zgubić, można ją otrzymać SMS-em lub e-mailem, zawsze jest dostępna na Internetowym Koncie Pacjenta;

oszczędność czasu – nie trzeba osobiście stawić się u lekarza, aby otrzymać kolejną e-receptę, można ją otrzymać SMS-em lub e-mailem;

mniejsze ryzyko błędu – e-recepta jest zawsze czytelna. To eliminuje sytuacje, w których aptekarz nie może odczytać nazwy leku czy jego dawki;

łatwiejsza dostępność – można upoważnić dowolną osobę przez Internetowe Konto Pacjenta. To ona otrzyma e-receptę SMS-em i wykupi leki – nie trzeba samemu iść do apteki;

dla farmaceuty:

szybsze wydawanie leków – nie trzeba wpisywać danych do systemu, odczyt jest automatyczny po zeskanowaniu kodu;

oszczędność czasu – koniec z wystawianiem odpisów recept;

większe bezpieczeństwo – ograniczenie problemu fałszywych i nieczytelnych recept, mniejsze ryzyko popełnienia błędu i wydania nieodpowiednich leków.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do