Reklama

Włocławek szykuje się na zimę! Włocławskie lodołamacze startują

nWloclawek.pl
01/12/2025 15:59

Zimowy sezon na Wiśle zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim rozpoczyna się kluczowy dla bezpieczeństwa regionu okres pracy lodołamaczy. We Włocławku, gdzie znajduje się jedna z najważniejszych baz Wód Polskich, flota wyspecjalizowanych jednostek jest już w pełnej gotowości. Od początku grudnia lodołamacze będą odpowiadać za utrzymanie drożności Zbiornika Włocławskiego, chroniąc mieszkańców przed ryzykiem zatorów lodowych i powodzi. Nowoczesne statki, doświadczone załogi i starannie zaplanowane działania tworzą kompleksowy system zimowej ochrony przeciwpowodziowej na jednym z najtrudniejszych hydrologicznie odcinków Wisły.

Od 1 grudnia w porcie rzecznym we Włocławku ponownie rusza zimowy dyżur lodołamaczy Wód Polskich. Do końca marca 2026 roku osiem wyspecjalizowanych jednostek będzie dbać o bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na Zbiorniku Włocławskim, utrzymując drożność Wisły w okresie zlodzenia.

W skład włocławskiej floty wchodzi sześć lodołamaczy podstawowychOrkan, Sokół, Lew, Gepard, Bawół i Niedźwiedź – oraz dwie jednostki rezerwowe: Jaguar i Mors.

W nadchodzącym sezonie:

  • 2 jednostki będą operować w rejonie jazu Stopnia Wodnego Włocławek,

  • 2 lodołamacze czołowe zajmą się kruszeniem i wyłamywaniem rynny w pokrywie lodowej,

  • 2 lodołamacze liniowe odpowiadać będą za utrzymanie przejścia spływowego.

Jeśli sytuacja lodowa na zbiorniku się pogorszy, dwie jednostki rezerwowe mogą zostać natychmiast skierowane do działań. Cała infrastruktura Stopnia Wodnego Włocławek oraz wszystkie statki są po przeglądach i w pełni przygotowane do akcji.

Zimowa ochrona Włocławka i regionu – jak wygląda lodołamanie?

Lodołamanie na odcinku wokół Stopnia Wodnego Włocławek ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego spływu lodu i kry z górnego biegu Wisły.

Prace polegają na:

  • wycinaniu rynny w pokrywie lodowej,

  • sprowadzaniu kry w okolice zapory,

  • kruszeniu lodu i kontrolowanym jego zrzucie przez stopień wodny.

Lodołamacze pracują w parach, co zwiększa bezpieczeństwo manewrów i pomaga uniknąć utknięcia w lodzie. Dzienny postęp prac to zwykle 10–15 km. Operacja może zostać wstrzymana, jeśli warunki hydrologiczne lub pogodowe staną się niekorzystne.

Ważnym elementem zimowej ochrony jest również przegroda śryżowa w Popłacinie, która zatrzymuje śryż przed Zbiornikiem Włocławskim i umożliwia szybsze uformowanie jednolitej pokrywy lodowej – ułatwiającej późniejsze lodołamanie. Konstrukcja jest demontowana po ustąpieniu zjawisk lodowych.

Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe – prace na Wiśle

Równolegle Wody Polskie prowadzą intensywne prace utrzymaniowe na Wiśle w rejonie Płocka. Specjalistyczne jednostki wykonują bagrowanie, które poprawia przepływ i zmniejsza ryzyko powstawania zimowych zatorów.

W ciągu sześciu lat planowane jest usunięcie około 2 mln m³ materiału dennego, co znacząco zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców regionu. To realizacja obietnic złożonych podczas konferencji poświęconej ochronie przeciwpowodziowej w 2024 roku.

Nowoczesna flota lodołamaczy – skuteczna zimą, wszechstronna przez cały rok

Wody Polskie dysponują aktualnie flotą 26 lodołamaczy (11 czołowych, 15 liniowych). Osiem z nich to nowoczesne jednostki IV generacji – Ocelot, Tarpan, Puma, Manat, Narwal, Nerpa, Sokół i Orkan – zaprojektowane specjalnie do pracy na Odrze i dolnej Wiśle, a także na Zbiorniku Włocławskim.

Nowe lodołamacze:

  • zużywają mniej paliwa i są bardziej ekologiczne,

  • zapewniają wyższy komfort i bezpieczeństwo załóg,

  • mogą pełnić funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, patrolowe i badawcze,

  • zastąpiły wysłużone jednostki mające po kilkadziesiąt lat.

Ich praca zwiększa bezpieczeństwo ponad 2 mln mieszkańców nadwiślańskich i nadodrzańskich gmin.

Całoroczne kontrole i przygotowania do zimy

Aby utrzymać najwyższy poziom bezpieczeństwa, Wody Polskie prowadzą:

  • regularne przeglądy techniczne lodołamaczy i budowli hydrotechnicznych,

  • kontrolne rejsy obserwacyjne,

  • zabezpieczanie statków przed korozją,

  • montaż i nadzór nad przegrodą śryżową.

W ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu wykonano m.in. przegląd bramy przeciwpowodziowej w Płocku z udziałem ekipy nurków.

Źródło: https://www.gov.pl/
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nWloclawek.pl




Reklama
Wróć do